• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Kokular Aleksander (1793–1846) (malarz)

Portret Jarocińskiego

  • obraz
Portret Jarocińskiego
733
152
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • surduty
  • malarstwo polskie
  • popiersia
  • portrety en trois quarts
  • portrety męskie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/401
  • Autor/WytwórcaKokular Aleksander (1793–1846) (malarz)
  • TytułPortret Jarocińskiego
  • NazwaPortret męski
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniamiędzy 1813 - 1846
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 67.5 cm (wysokość)
      • 53 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz w tonacji rozbitych, szarych błękitów z dużą plamą czerni w dolnej połowie, przy prawej krawędzi, przedstawia półpostać młodego mężczyzny zwróconego bokiem do widza, z twarzą w 3/4. Ubrany jest w czarny surdut i białą koszulę z białą chustą pod szyją. Twarz mężczyzny pociągła, o dość grubych rysach, bez zarostu. Włosy ciemne, kręcone, krótko obcięte. Twarz malowana gładko, z zielonymi cieniami i różowymi, błyszczącymi policzkami, uszami i nosem. Oczy okrągłe, szeroko rozwarte.

Aleksander Kokular to ważna postać życia artystycznego Warszawy z 1. połowy XIX wieku. Poza twórczością zasłużył się jako kolekcjoner. To on zainicjował antykwaryczny handel dziełami sztuki w Warszawie, odpowiadał też za odrestaurowanie i sprzedaż obrazów z kolekcji Aleksandra Potockiego w latach trzydziestych i czterdziestych XIX wieku. Był także współzałożycielem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie, należał do wolnomularzy.

Kokular zaliczany był do przedstawicieli późnego klasycyzmu. W takim też duchu został stworzony Portret Jarocińskiego. Obraz został namalowany w tonacji rozbitych szarych błękitów połączonych z dużą czarną plamą, którą stanowi surdut. Nałożony jest na intensywnie białą koszulę i chustkę w tym samym kolorze zawiązaną pod szyją, która łączy się z jasno przedstawioną twarzą, namalowaną gładko, z zielonymi cieniami i różowymi, błyszczącymi policzkami, uszami i nosem. Oczy okrągłe, szeroko otwarte zwracają szczególną uwagę, to w nich oraz w spiętych, dość poważnych ustach, zapisany jest główny rys charakterologiczny przedstawionego. Portret realizuje powinności tego typu przedstawień z okresu klasycyzującego mające na celu ukazanie rangi i powagi przedstawianej postaci.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn