• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
GERSON Wojciech (1831–1901) (malarz)

Dzieci góralskie (Przysięga na szarotkę)

  • obraz
Dzieci góralskie (Przysięga na szarotkę)
849
179
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • górale
  • Tatry (góry)
  • pejzaże górskie
  • niewinność
  • szarotka (rośliny)
  • przysięga
  • miłość
  • dzieci

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/381
  • Autor/WytwórcaGERSON Wojciech (1831–1901) (malarz)
  • TytułDzieci góralskie (Przysięga na szarotkę)
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaPolska (Europa)
  • Czas powstania1867
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 136 cm (wysokość)
      • 101 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • wzdłuż obrzeża kubka :
    • W. Gerson 1867
    • ; GERSON Wojciech (1831–1901)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie, pośrodku, przedstawiono dziewczynkę siedzącą na głazie zwróconą w prawo. W opuszczonej na kolana, prawej ręce trzyma szarotkę. Wzrok kieruje na siedzącego po prawej, u jej stóp chłopca. Ubrana jest w jasnoniebieską długą spódnicę i białą bluzkę z podwiniętymi rękawami. Włosy blond splecione ma w warkocz opadający na plecy. Chłopiec ubrany jest w jasne, sukienne spodnie o wąskich nogawkach, takąż koszulę o długich rękawach i kamizelkę z baraniego kożucha. Przez jego lewe ramię przełożona jest barwna tkanina. Okoloną ciemnymi lokami twarz, ujętą z profilu, zwraca ku dziewczynie. U jej stóp leży laska, a na niej góralski kapelusz, dalej z lewej dwa drewniane kubki i skopiec. W prawym dolnym narożniku obrazu ujęte zostało zwierciadło wody źródełka. Na dalszym planie widać panoramę gór. 

Wojciech Gerson zachęcony przez Józefa Feliksa Piwarskiego do studiowania rodzimego krajobrazu, m.in. wraz z Józefem Szermentowskim i Franciszkiem Kostrzewskim, przewędrował Polskę, poznając rodzimą naturę, zabytki i pamiątki historyczne. Z pasją etnografa uwieczniał lokalne obyczaje mieszkańców Mazowsza, Kujaw, Kielecczyzny, Pojezierza Augustowskiego, Lubelszczyzny, Wilna i Kowna. W 1860 roku odbył wyprawę na południe Polski – pieszo przemierzył wówczas Małopolskę, Podhale i Tatry. Reminiscencją tej wyprawy jest z pewnością powstałe kilka lat później dzieło ze zbiorów szczecińskich, będące interesującym świadectwem – dopełnionego rodzajowym sztafażem – realistycznego malarstwa pejzażowego połowy XIX wieku.

W idyllicznej scenie ukazanej na tle lekko zamglonego górskiego krajobrazu artysta utrwalił intymną wymianę spojrzeń między bohaterami: młodzieńcem w góralskim stroju i jasnowłosą dziewczyną w błękitnej spódnicy. Zarówno trzymana w ręku dziewczyny szarotka – symbol niewinności, jak i gest złożonych rąk chłopca przydają powagi i wzniosłości składanej deklaracji uczuć. Obraz zakomponowany po diagonali, gładko malowany, bez wyraźnych śladów duktu pędzla potwierdza biegłość akademickiego warsztatu Gersona, opartego na harmonijnym połączeniu rysunkowej precyzji ze starannym, miękkim modelunkiem światłocieniowym i umiejętnie dobraną, zróżnicowaną tonalnie gamą barw.

W katalogu prac sporządzonym własnoręcznie przez Wojciecha pod rokiem 1867 odnotował obraz Dzieci góralskie wraz z informacją, że najpierw został zakupiony przez Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie za sumę 1300 złotych polskich, a następnie jako nagroda wylosowany i przekazany pani Pohl.

Dariusz Kacprzak

magazyn