• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
CHEŁMOŃSKI Józef (1849–1914) (malarz)

Zjazd przed karczmą

  • obraz
771
174
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sceny rodzajowe
  • sceny wiejskie
  • realizm
  • chłopi
  • karczma
  • konie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/368
  • Autor/WytwórcaCHEŁMOŃSKI Józef (1849–1914) (malarz)
  • TytułZjazd przed karczmą
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstania1877
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 58.5 cm (wysokość)
      • 104 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • M.P.Z. | SZCZECIN | Dział Sp | Nr 23  
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 2. Pieczęć:
    • MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE 
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego Szczecin
    • 3. Nalepka/naklejka:
    • Nr i4207 | Józef Chełmoński | Zjazd przed karczmą
    • ; nieznany
    • 4. Nalepka/naklejka:
    • Józef Chełmoński | Zjazd przed karczmą [1877 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | nr inw. MNS/Sp/23 | MNP - Nr prot.: 22/7247/2010 | Wystawa "Dzieje pracowni"
    • ; nieznany
    • 5. Sygnatura:
    • Poznań
    • ; CHEŁMOŃSKI Józef (1849–1914)
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Scena zjazdu ukazana na wzgórzu; od lewej budynek karczmy z siedzącymi przed nią postaciami; po prawej szereg pojazdów konnych, jeździec oraz kilka postaci odwróconych tyłem do widza.

Koloryt szary, monochromatyczny, z lekką domieszką brązu oraz żółci światełek okiennych i przypojazdowych.

Józef Chełmoński to reprezentant polskiego realizmu, najbardziej znany z przedstawień polskiej wsi. W latach 1867–1871 uczęszczał do warszawskiej Klasy Rysunkowej i prywatnej pracowni Wojciecha Gersona. W 1872 roku uczył się w Królewsko-Bawarskiej Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem Hermanna Anschütza i Alexandra Strähubera. Po powrocie do Warszawy (1874) współdzielił z Witkiewiczem i Chmielowskim pracownię wynajmowaną w gmachu Hotelu Europejskiego. W latach 1872 i 1874–1875 odbył kilka podróży na Podole i Ukrainę. Od tej pory fascynowały go realia wsi, które znalazły się w centrum jego twórczości malarskiej. Realizm Chełmońskiego wyróżniał się poprzez ukazywanie wiejskiej scenerii w naturalnym, przypadkowym i dynamicznym układzie, jako zapis powszechności dnia codziennego, oddający całą galerię prawdziwych typów osobowości. Wprowadził do polskiej sztuki sceny i postaci, które ze względu na swój niski status społeczny i estetyczny nie były przedstawiane przez artystów. Jego wizja sztuki początkowo nie spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Wyjechał w 1875 roku do Paryża i tam osiągnął sukces artystyczny. W okresie paryskim zafascynował się problematyką tamtejszego malarstwa pejzażowego. Przełom w jego twórczości (i życiu) nastąpił w latach 1886–1887 po powrocie do kraju. Chełmoński zakupił nieduży dworek w Kuklówce koło Grodziska Mazowieckiego, gdzie tworzył i uprawiał rolę. Od tej pory malował już niemal wyłącznie pejzaże emanujące metafizyczną tęsknotą. W tym czasie zyskał powszechne uznanie w Polsce, m.in. dzięki wirtuozerii w oddawaniu kształtów i form oraz przenikliwej obserwacji natury. Zjazd przed karczmą został namalowany w 1877 roku w okresie paryskim. To szkic do obrazu, w związku z tym nie jest rygorystycznie realistyczny, z typową dla artysty centralnie usytuowaną postacią.



Beata Małgorzata Wolska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin