Na płaszczyźnie stolika od lewej: piramidka jabłek i kiść winogron na talerzyku, dzbanek z ornamentem figuralnym i metalową pokrywką, za nim czajniczek porcelanowy do herbaty oraz kieliszek napełniony do połowy, przysłonięty nieco dzióbkiem czajniczka u góry i dwiema leżącymi przed nim cytrynami u dołu. Blat stolika o nieregularnym kształcie zbliżonym do owalu. Kompozycję od prawej zamyka neutralna płaszczyzna ścian, po lewej widoczny fragment obrazu z parą postaci na tle nieba. Koloryt jasny.
Marek Żuławski należał do polskich artystów działających w Londynie. Wywodził się z rodziny, która w wielu dziedzinach zasłużyła się polskiej kulturze. W 1935 roku udał się w podróż po zachodniej Europie. Zwiedził Włochy, pojechał do Paryża na stypendium, a po dwóch latach przeniósł się do Londynu, tam też osiadł na stałe. Do Francji udał się jeszcze w 1947 roku. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się Martwa natura autorstwa Żuławskiego z 1937 roku, czyli z roku, kiedy osiadł na stałe w Londynie, po odbyciu stypendium w Paryżu. To doświadczenie – styczność z dwoma bardzo ważnymi ośrodkami sztuki – było dla niego bez wątpienia ważną inspiracją.
Na płaszczyźnie stolika, od lewej strony, znajduje się piramidka jabłek i kiść winogron na talerzyku, dzbanek z ornamentem figuralnym i metalową pokrywką. Za nim znajduje się metalowy czajniczek do herbaty i napełniony kieliszek przysłonięty nieco dzióbkiem czajniczka u góry i dwiema leżącymi cytrynami u dołu. Blat stolika namalowany został w nieregularnym kształcie zbliżonym do owalu. Kompozycję od prawej strony zamyka neutralna płaszczyzna ściany, po lewej widoczny jest fragment obrazu z parą postaci na tle nieba. Wszystko zostało ujęte w jasnych barwach. Obraz ten przejawia cechy postimpresjonizmu. Najważniejszą rolę odgrywa kolor. Żuławski słynął z przedstawień ludzi. Również w tym przypadku postać człowieka odnajduje swoje miejsce, zarówno na obrazie, jak i na dzbanku z ornamentem figuralnym.
Beata Małgorzata Wolska