• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Żuławski Marek (1908–1985) (malarz)

Martwa natura

  • obraz
Martwa natura
588
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • malarstwo współczesne
  • dzbanki
  • czajnik
  • cytryny
  • jabłka (owoce)
  • winogrono
  • kieliszek

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/346
  • Autor/WytwórcaŻuławski Marek (1908–1985) (malarz)
  • TytułMartwa natura
  • NazwaMartwa natura
  • Miejsce powstaniaLondyn (Europa; Wielka Brytania; Anglia)
  • Czas powstania1937
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 40 cm (wysokość)
      • 61 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Marek Żuławski | 1937 | London
    • ; nieznany
    • 2. Sygnatura:
    • Marek Żuławski
    • ; Żuławski Marek (1908–1985)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na płaszczyźnie stolika od lewej: piramidka jabłek i kiść winogron na talerzyku, dzbanek z ornamentem figuralnym i metalową pokrywką, za nim czajniczek porcelanowy do herbaty oraz kieliszek napełniony do połowy, przysłonięty nieco dzióbkiem czajniczka u góry i dwiema leżącymi przed nim cytrynami u dołu. Blat stolika o nieregularnym kształcie zbliżonym do owalu. Kompozycję od prawej zamyka neutralna płaszczyzna ścian, po lewej widoczny fragment obrazu z parą postaci na tle nieba. Koloryt jasny.

Marek Żuławski należał do polskich artystów działających w Londynie. Wywodził się z rodziny, która w wielu dziedzinach zasłużyła się polskiej kulturze. W 1935 roku udał się w podróż po zachodniej Europie. Zwiedził Włochy, pojechał do Paryża na stypendium, a po dwóch latach przeniósł się do Londynu, tam też osiadł na stałe. Do Francji udał się jeszcze w 1947 roku. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się Martwa natura autorstwa Żuławskiego z 1937 roku, czyli z roku, kiedy osiadł na stałe w Londynie, po odbyciu stypendium w Paryżu. To doświadczenie – styczność z dwoma bardzo ważnymi ośrodkami sztuki – było dla niego bez wątpienia ważną inspiracją.

Na płaszczyźnie stolika, od lewej strony, znajduje się piramidka jabłek i kiść winogron na talerzyku, dzbanek z ornamentem figuralnym i metalową pokrywką. Za nim znajduje się metalowy czajniczek do herbaty i napełniony kieliszek przysłonięty nieco dzióbkiem czajniczka u góry i dwiema leżącymi cytrynami u dołu. Blat stolika namalowany został w nieregularnym kształcie zbliżonym do owalu. Kompozycję od prawej strony zamyka neutralna płaszczyzna ściany, po lewej widoczny jest fragment obrazu z parą postaci na tle nieba. Wszystko zostało ujęte w jasnych barwach. Obraz ten przejawia cechy postimpresjonizmu. Najważniejszą rolę odgrywa kolor. Żuławski słynął z przedstawień ludzi. Również w tym przypadku postać człowieka odnajduje swoje miejsce, zarówno na obrazie, jak i na dzbanku z ornamentem figuralnym.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn