• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Stachiewicz Piotr (1858–1938) (malarz)

Żyj pieśni

  • obraz
Żyj pieśni
774
153
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • symbolizm (sztuka)
  • Apollo (mitologia)
  • lira (instrument)
  • św. Piotr
  • św. Paweł
  • apostołowie
  • bogowie olimpijscy
  • Afrodyta (mitologia)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/279
  • Autor/WytwórcaStachiewicz Piotr (1858–1938) (malarz)
  • TytułŻyj pieśni
  • NazwaMalarstwo religijne
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniaokoło 1899
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 37 cm (wysokość)
      • 53 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • "Żyj pieśni"
    • ; Stachiewicz Piotr (1858–1938)
    • 2. Sygnatura:
    • P. Stachiewicz | 899 
    • ; Stachiewicz Piotr (1858–1938)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w kształcie leżącego prostokąta. W płaskim pejzażu zalanym światłem księżyca wśród krzewów zieleni dziewięć postaci kobiecych siedzi w kręgu odwrócone plecami do widza. Wewnątrz kręgu z prawej strony kompozycji siedzi na podwyższeniu postać grająca na trzymanej na kolanach lirze. Na drugim planie w lewym górnym rogu przedstawione dwie postacie męskie w habitach z aureolami nad głowami z rękami wyciągniętymi przed sobą w geście deklamacji lub błogosławieństwa. Postać mężczyzny stojąca na przedzie lewą ręką wspiera się na mieczu. Nastrój obrazu jest podniosły, postacie zasłuchane. Dominują barwy czarne, szare i przełamane biele.

Piotr Stachiewicz uczył się w Akademii Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza oraz Floriana Cynka. Pierwszy z nich był przede wszystkim prekursorem polskiego historyzmu, którym inspirował się między innymi Jan Matejko, drugi zaś tworzył oprócz obrazów historycznych także liczne sceny religijne i portrety. Rozwijał swe umiejętności w Monachium. Stachiewicz kontynuował tematykę podejmowaną przez swoich mistrzów. Żyj, Pieśni to obraz z 1899 roku znajdujący się w szczecińskich zbiorach od 1972 roku. Jest to jedna z prac poruszających tematykę religijną, która ilustruje fragment baśni Na Olimpie autorstwa Henryka Sienkiewicza, opowiadającej o zagładzie starożytnego Olimpu. Przedstawia sąd apostołów Piotra i Pawła nad greckimi bogami. Na obrazie został ukazany sąd nad Apollem – patronem sztuki i piękna. To tło do sceny z utworu Sienkiewicza, kiedy to św. Paweł uległ błaganiom Apolla o zachowanie piękna i muzyki dla ludzi. Apostoł wypowiedział następujące słowa: „Żyj, Pieśni”. „Wówczas Apollo siadł z formingą u nóg Apostoła: noc uczyniła się jaśniejsza, zapachniały mocniej jaśminy, zadzwoniły weselej źródła. Muzy skupiły się na kształt białych łabędzi i drżącymi jeszcze z trwogi począł śpiewać […]” (H. Sienkiewicz, Baśnie i legendy, Warszawa 1986, s. 98). Scena odbyła się nocą. Przedstawienie jest realistyczne, tonacja bardzo ograniczona – dominują barwy czarne, szare i przebijają kontrastujące biele. Oddany został podniosły nastrój. Podkreślony został m.in. poprzez gesty ukazanych postaci – siedzących w kręgu muz, które skupione są wokół osób grających na lirze oraz stojących nad nimi błogosławiących apostołów ubranych w ciemne habity, z aureolami nad głowami.

Beata Małgorzata Wolska

magazyn