• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Pinkas Ignacy (1883–1935) (malarz)

Autoportret II

  • obraz
Autoportret II
786
154
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • malarstwo współczesne
  • okno
  • pędzle
  • krzesło
  • autoportrety
  • portrety artysty
  • portrety en pied

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/236
  • Autor/WytwórcaPinkas Ignacy (1883–1935) (malarz)
  • TytułAutoportret II
  • NazwaPortret męski
  • Miejsce powstanianieznane
  • Czas powstaniamiędzy 1908 - 1935
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 95.5 cm (wysokość)
      • 40.5 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • przy krawędzi:
    • Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | Nr 584 | Autor I. Pinkas | Dzieło p.t. Autoportret II | Rodzaj ol. Cena
    • ; Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych Kraków
    • 2. Nalepka/naklejka:
    •  Ignacy Pinkas | Autoportet II | olej / płótno
    • ; nieznany
    • 3. Sygnatura:
    • I. Pinkas
    • ; Pinkas Ignacy (1883–1935)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie postać mężczyzny w jasnym kitlu, wypełnia 3/4 wysokości obrazu. Głowa pochylona, prawa część twarzy w cieniu. Ciemne, krótko przycięte włosy. Prawa ręka wsparta pod bokiem, lewa w kieszeni fartucha. Ciemne spodnie i buty. Za nim po lewej na podłodze dzbanuszek z pędzlami, małe składane krzesełko ze stojącym przy oparciu oprawnym obrazem. Za postacią mężczyzny widoczny narożnik ściany w przygaszonych brązach, z lewej fragment framugi okna. W lewym górnym narożniku świecąca się lampa. Koloryt przygaszony: szarości, brązy, biel kitla przełamana zgaszoną żółcią.

Ignacy Pinkas uczęszczał do szkoły realnej w Jaśle. Od początku przejawiał zainteresowanie malarstwem i pragnął kształcić się w tym kierunku. Rodzice nie popierali jego wyboru, co sprawiło, że opuścił dom i zaczął samodzielnie zarabiać na życie oraz naukę malarstwa. Przez dwa i pół roku studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Stanisława Dębickiego i Jacka Malczewskiego, prawdopodobnie jako wolny słuchacz ponieważ nie widnieje w spisach uczniów ASP.

 Ważną rolę w jego życiu odegrała również służba wojskowa. W 1914 roku wstąpił do Legionów, gdzie w stopniu sierżanta służył w 1. pułku artylerii I Brygady do kryzysu przysięgowego w 1917 roku, a następnie w Polskim Korpusie Posiłkowym. Doświadczenie to znalazło odzwierciedlenie w pracach malarza. W lutym 1918 roku Pinkas był internowany. Z tego roku pochodzi autoportret znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Artysta namalował swój wizerunek w jasnym kitlu na ciemnym tle. Głowę ma pochyloną, prawa część twarzy pozostaje w cieniu. Wyraz twarzy jest dość posępny. Prawą ręką wspiera się w pasie, lewą ma w kieszeni fartucha. Takie ułożenie ciała sprawia wrażenie, jakby artysta miał przerwę w pracy, jakby rozmyślał nad dalszym działaniem lub istotą swej twórczości. Za nim, po lewej stronie na podłodze, usytuowany został dzbanuszek z pędzlami i małe składane krzesełko ze stojącym przy oparciu oprawnym obrazem. Przedmioty te sugerują tymczasowość warsztatu. Atmosferę obrazu współtworzy ciemna kolorystyka płótna – barwy, przede wszystkim szarości i brązy, są przygaszone.

Beata Małgorzata Wolska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin