• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
JAROCKI Władysław (1879–1965) (malarz)

Portret Stanisława Kamockiego

  • obraz
Portret Stanisława Kamockiego
665
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • okupacja hitlerowska
  • malarz
  • Zakopane (Polska)
  • Podhale
  • góry

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SE-M/154
  • Autor/WytwórcaJAROCKI Władysław (1879–1965) (malarz)
  • TytułPortret Stanisława Kamockiego
  • NazwaPortret męski
  • Miejsce powstaniaZakopane (Europa; Polska; województwo małopolskie; powiat tatrzański; gmina Zakopane)
  • Czas powstania1941
  • Technikatechnika olejna
  • Materiałpłótno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 130 cm (wysokość)
      • 150 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • Wystawa w Zakopanem 1956 Jarocki Władysław Portret Stan. Kamockiego
    • ; nieznany
    • 2. Sygnatura:
    • Wład. Jarocki 1941
    • ; JAROCKI Władysław (1879–1965)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Europejskiej 1800–1945
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na pierwszym planie postać Kamockiego siedzącego na składanym stołku. Postać zwrócona do patrzącego, ujęta w 3/4. W prawej ręce wspartej na nodze trzyma pędzel, w lewej, zgiętej w łokciu paleta i pędzle. przy lewej krawędzi fragment sztalugi i płótna na krośnie. na ziemi poniżej otwarta kaseta z farbami. Tło stanowi łąka, na przedplanie mlecze. W głębi panoram Tatr. Koloryt: przewaga tonów chłodnych. Spodnie i kamizelka portretowanego szare, koszula niebieska w granatową kratę. Zieleń łąki chłodna, panorama gór w tonach niebieskawych. 

Stanisław Kamocki, młodopolski artysta, uczeń Leona Wyczółkowskiego i Jacka Malczewskiego w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1891–1900), przejął schedę po Janie Stanisławskim, obejmując w 1919 roku katedrę malarstwa pejzażowego w macierzystej uczelni. Jego prywatna pracownia w Zakopanem przyciągała wielu przyjaciół i uczniów, dla których Podhale stało się jednym z najważniejszych źródeł inspiracji pierwszych trzech dekad XX wieku. W 1920 roku na polanie z łańcuchem górskim w tle sportretował starszego kolegę Władysław Jarocki. Dojrzały mężczyzna o poważnym obliczu, ukazany w pozycji stojącej, odziany w długi płaszcz, wsparty na lasce oraz dzierżący pod pachą składane krzesełko i sztalugi, spoglądał na widza z kwadratowego pola obrazowego. Ten charakterystyczny format stosował już Jarocki w przedstawieniach typów ludowych z terenu Karpat, a także w pełnopostaciowym autoportrecie z 1909 roku, w którym miłość do górskiego stylu życia demonstrowały sportowy sweter i wąskie spodnie, a zwłaszcza niemalarskie atrybuty – narty z kijkami. Po zbliżone do kwadratu płótno sięgnął Jarocki znów, gdy po raz kolejny portretował Kamockiego na hali porośniętej dmuchawcami w 1941 roku. 66-letni pejzażysta siedzi na stołku przed rozstawionymi sztalugami z paletą i pędzlami w rękach. Kamizelka i krawat zachowują konwencję oficjalnego wizerunku artysty przy pracy, kraciasta koszula i buty do wspinaczki dookreślają scenerię najbliższą zainteresowaniom doświadczonego profesora. W związku z zamknięciem akademii przez okupantów rok później Jarocki rozpoczął pracę w zakopiańskiej Państwowej Szkole Góralskiej Sztuki Ludowej, dawnej słynnej Państwowej Szkole Przemysłu Drzewnego. Dwa lata później spoczął na Cmentarzu Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku.

Szymon Piotr Kubiak

magazyn