• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Silomäki, Jari (1975- )

Ćwiczenia z dorosłości (Jeśli ona siedzi tutaj..)

  • fotografia
Ćwiczenia z dorosłości (Jeśli ona siedzi tutaj..)
110
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • fotografia (sztuka), widownia, krzesła, mężczyźni, relacje rówieśnicze, relacje męsko-damskie, dojrzewanie, młodość, dorosłość, Helsinki School

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SWO/262
  • Autor/WytwórcaSilomäki, Jari (1975- )
  • TytułĆwiczenia z dorosłości (Jeśli ona siedzi tutaj..) | Rehearsals for Adulthood (If she seats here...) (angielski)
  • Miejsce powstaniaHelsinki (Finlandia)
  • Czas powstania1997 - 2001
  • Technikafotografia czarno-biała
  • Materiałpapier > papier fotograficzny
  • Wymiary
      • w ramie:
      • 23 cm (wysokość)
      • 35.2 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletRehearsals for Adulthood
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • rozproszony element kompozycji, naniesiony białym tuszem, wraz z trzema kółkami i łączącymi je strzałkami:
    • If she sits here | and Paavo, the loudest boy in the class sits here | Then I'll seatmyself here.
    • ; Silomäki, Jari (1975- )
    • 2. Napis:
    • Jari Silomaki 4/10
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Czarno-biała fotografia pustych, 7 rzędów złożonych krzeseł na widowni sali teatralnej lub kinowej. Diagonalnie, od prawego górnego do lewego dolnego rogu narysowane białym tuszem 3 kółka: małe na siedzeniu skrajnym po prawej stronie w przedostatnim rzędzie, średnie na krześle w 3 rzędzie od dołu, na prawo od osi fotografii, i trzecie, największe na oparciu siedzenia w lewym dolnym rogu. Kółka połączone są strzałkami, skierowanymi do środkowego. Od kółka górnego do środkowego biegnie tekst napisany białym tuszem, pismem odręcznym, w języku angielskim: "If she sits here". Poniżej, również z prawej strony pracy przy środkowym kole: "and Paavo, the loudest boy in the class sits here". Na dole, z lewej strony pracy, przy największym kole: "Then I'll seatmyself here."


Jari Silomäki (1975– ) zajmuje się przede wszystkim narracyjną fotografią dokumentalną, a właściwie poszukiwaniem nowych jej form. Głównym tematem jego realizacji fotograficznych i filmowych są intymne relacje międzyludzkie, jak również te zachodzące pomiędzy jednostkami i wielkimi, historycznymi wydarzeniami. Zaliczany jest do reprezentantów słynnej Helsinki School - grona najbardziej utalentowanych artystów wywodzących się z Aalto University – School of Art, Design and Architecture. Wyróżnia ich indywidualistyczne, konceptualne pojmowanie fotografii oraz warsztatowa precyzja. Helsińska szkoła fotografii to charakterystyczne podejście do natury, wyobrażenia i przedstawiania upływu czasu. To również abstrakcja jako wizualna forma wyrazu i wykorzystywanie procesów fotograficznych jako środków do konceptualnego gromadzenia, przetwarzania i interpretacji informacji o otaczającym nas świecie.

Silomäki pracuje seriami fotograficznymi, często symultanicznie nad kilkoma na raz. Jego fotografie są zazwyczaj połączone z tekstem, odręcznie napisanym fragmentem z dziennika. Są to albo osobiste wynurzenia, albo uniwersalne spostrzeżenia, zapis wydarzeń mających wpływ na historię świata.

Jedna z pierwszych serii, Rehersals for Adulthood (Ćwiczenia z dorosłości) – intymny zapis bolesnego, czasami zabawnego, procesu wchodzenia w dorosłość młodego mężczyzny – powstawała w latach 1997–2001. Kiedy ją kończył, rozpoczął kolejny projekt, trwający do dziś The Weather Diary (Dziennik pogody). Wykonuje do niego po jednym zdjęciu, każdego dnia bez wyjątku. Jego celem jest eksploracja granicy tego co jest subiektywne a co obiektywne na poziomie zarówno indywidualnej jak i zbiorowej pamięci.

Łącząc lokalny krajobraz z aktualnymi globalnymi newsami, Silomäki skłania do refleksji: co to właściwie znaczy, że cały świat, dzięki współczesnej technologii jest dostępny dla każdego w każdej chwili. Czy dzięki temu rzeczywiście jest bliższy? Czy przez to możemy utracić wrażliwość na to, co się dzieje w naszym najbliższym otoczeniu?

Marlena Chybowska-Butler

magazyn