• Czcionka:
  • Kontrast:
następny obiekt
Łukaszewicz, Aleksandra (1978- )

Apollo

  • kolaż
Apollo
105
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • mitologia > mitologia grecka > bogowie olimpijscy > Apollo (mitologia), rzeźba > rzeźba antyczna, maska, motywy > motywy antyczne, mężczyźni, twarze, autokreacja, feminizm

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1935
  • Autor/WytwórcaŁukaszewicz, Aleksandra (1978- )
  • TytułApollo
  • Czas powstania2004
  • Technikaklejenie
  • Materiałpłótno lniane, papier > papier fotograficzny
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 200 cm (wysokość)
      • 130 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletPytanie o twarz mężczyzny
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

obraz pionowy, ma białym jednolitym tle, centralnie, biało-czarny nadruk na płótnie zdjęcia sylwetki mężczyzny naśladującego rzeźbę "Apoll Belwederski". Jego głowa jest naklejonym wydrukiem na papierze zdjęcia głowy Apolla z w/w rzeżby.

Apollo Aleksandry Łukaszewicz (1978– ), dr hab. nauk humanistycznych, kuratorki i artystki, specjalizującej się w estetyce filozoficznej, teorii sztuki i kultury, jest jednym z sześciu wielkoformatowych kolaży fotograficznych, tworzących cykl Pytanie o twarz mężczyzny (2004). Artystka mówi o nim: „Myślałam o tym, że nie tylko kobiety, ale też mężczyźni są wpisywani w pewne stereotypowe role i formy, które mają swoje korzenie w początkach cywilizacji europejskiej. W tym sensie jest to praca krytyczna, feministyczna, ale sympatyzująca z mężczyznami. Apollo Belwederski, Hermes, Dawid, Dyskobol, Laokoon, św. Sebastian – to różne formy, w które przez wieki wpisywany jest ideał mężczyzny. Ale czy te wzorce odpowiadają współczesnym mężczyznom? Kim oni są pod maską formy idealnej?”

Ideał mężczyzny starożytnej Grecji jest połączeniem doskonałości duchowej i cielesnej. Ufundowany na filozofii Platona i jego kanoniie etycznym i estetycznym, którego postawą jest triada: dobro, piękno, prawda. Przedstawienie fotografii ciała współczesnego mężczyzny, upozowanego na posąg boga greckiego z głową-maską zasłaniającą twarz, narzuca skojarzenie z dzisiejszym, dynamicznym światem mediów społecznościowych i nieograniczonymi możliwościami samokreacji. Obecnie bez trudu każdy może stworzyć własny wizerunek niezależne od tego kim naprawdę jest i czy przez to staje się lepszym lub szczęśliwszym.

Dominująca w sztuce antyku zasada mimesis, czyli tworzenie perfekcyjnej iluzji rzeczywistości, ukazywanie świata takiego, jakim być powinien, a niekoniecznie jakim jest, w filozofii platońskiej rozumiana była jako tworzenie reprezentacji modelowego, idealnego wyobrażenia rzeczywistego świata. W tym narzuconym przez antyczne nawiązania i skonfrontowanym ze współczesnością kontekście cykl Pytanie o twarz mężczyzny Łukaszewicz jest wyzwaniem intelektualnym, skłania do rewizji własnych postaw oraz do krytycznego filtrowania przekazywanych nam medialnych informacji.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn