• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Górecki, Ryszard (1956- )

Ryszard Górecki. Zwierzęta w Powstaniu Warszawskim

  • książka
Ryszard Górecki. Zwierzęta w Powstaniu Warszawskim
103
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • zwierzęta > ssaki > słonie, małpy, wojny > wojna światowa (1939-1945), żołnierze, powstańcy, powstanie warszawskie (1944), sztuka krytyczna

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1908/3
  • Autor/WytwórcaGórecki, Ryszard (1956- )
  • TytułRyszard Górecki. Zwierzęta w Powstaniu Warszawskim
  • Miejsce powstaniaBerlin (Niemcy)
  • Czas powstania2008
  • Technikadruk cyfrowy
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 22 cm (wysokość)
      • 14 cm (szerokość)
      • 3 cm (głębokość)
  • Cykl / kompletEdycje. Wydawnictwo Niewidzialny Znak
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obłożony w foliową koszulkę obiekt-książka. Na frontowej stronie czerwonej okładki od góry: białymi literami nazwisko autora (RYSZARD GÓRECKI), poniżej fotomontaż z przedstawieniem czarno-białej sceny z Powstania Warszawskiego (fragment ulicy przedstawionej w perspektywicznym skrócie, obie pierzeje ciasno zabudowane kilkupiętrowymi kamienicami, na pierwszym planie po prawej grupa uzbrojonych powstańców, po lewej słoń z koszem na grzbiecie, w koszu powstaniec z pistoletem i małpa z granatem, pod zdjęciem białymi literami: tytuł publikacji (ZWIERZĘTA W POWSTANIU WARSZAWSKIM) oraz logo wydawnictwa Niewidzialny Znak. Na grzbiecie od góry: tytuł publikacji, nazwisko autora, logo wydawnictwa. Na tylnej stronie okładki w prawym górnym rogu napis: +KSIĄŻKA GRATIS. Na foliowej koszulce na tylnej części obiektu złota naklejka z napisem: KUNST. 




Zwierzęta w Powstaniu Warszawskim to jedna spośród dziewięciu książek-obiektów Ryszarda Góreckiego (1956– ) zrealizowanych w ramach serii Edycje. Wydawnictwo Niewidzialny Znak. Podobnie jak pozostałe prace z tego cyklu, powstała w efekcie artystycznej manipulacji i inteligentnej gry z odbiorcą. Górecki oferuje nieistniejącą książkę, wydaną przez wymyślone przez siebie fikcyjne wydawnictwo, w której analizuje prowokacyjny, podany w przewrotny sposób temat. Całości dopełnia zaskakująca, ironiczna ingerencja w fotografię dokumentalną z powstańczej Warszawy. Dzięki komputerowemu fotomontażowi grupie żołnierzy-powstańców towarzyszy tu słoń bojowy i małpka uzbrojona w ręczny granat.

Komentując swoje antywojenne realizacje artysta podkreśla, że sięga w nich często po taktykę oswojenia i ośmieszenia militaryzmu i wojskowości, które w narodowych kontekstach są przedmiotami dumy, a nawet świętością. Krytyczna postawa wobec powstania warszawskiego jest w polskim dyskursie historycznym i politycznym marginalizowana i budzi duże społeczne emocje. Praca Góreckiego kontrapunktuje dominujący sposób postrzegania i wizualizowania doświadczenia powstańczego. Jest inteligentnym, zaczepnym pomysłem negującym wyłączenie z obszaru krytycznej refleksji nawet najbardziej wrażliwych obszarów doświadczeń wspólnotowych.

Magdalena Lewoc

magazyn