• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Golec Leszek, Czekalska Tataiana

bez tytułu

  • fotografia
Bez tytułu
545
44
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Czekalska + Golec (duet artystyczny)
  • sztuka postkrytyczna
  • performance (sztuka)
  • nokturny
  • posthumanizm (filozofia)
  • animal studies (nauka)
  • relacje międzygatunkowe
  • zwierzęta
  • koty
  • podmiotowość
  • weganizm
  • duchowość
  • religia (wierzenia) > chrześcijaństwo
  • śmierć
  • ukrzyżowanie
  • Góra Trzech Krzyży (Szydłowiec)
  • Szydłowiec (województwo mazowieckie)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1845/2
  • Autor/WytwórcaGolec Leszek, Czekalska Tataiana
  • Tytułbez tytułu
  • Miejsce powstaniaSzydłowiec (województwo mazowieckie) (fotografia); Łódź (województwo łódzkie) (opracowanie); Warszawa (Europa; Polska; województwo mazowieckie) (montaż)
  • Czas powstania2009
  • Technikafotografia cyfrowa, druk cyfrowy, montaż
  • Materiałpapier > papier fotograficzny; dibond; pleksi
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 100 cm (wysokość)
      • 150 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletWearing White Vege Fur. Petformance for Photography
  • Sposób nabyciaZakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia barwna pod pleksi na dibondzie z nocnym przedstawieniem Góry Trzech Krzyży w Szydłowcu. Skąpana w mroku, piaszczysta droga prowadząca pod górę w kierunku rozświetlonego centrum kompozycji z trzema krzyżami i widoczną od tyłu sylwetką zbliżającego się do nich białego kota.

W pracach Leszka Golca (ur. 1959) i Tatiany Czekalskiej (ur. 1966), takich jak seria fotografii „Wearing White Vege Fur Petformance for Photography” (Nosząc białe wegańskie futro. Petformance dla fotografii) z 2009 roku, kluczową rolę pełni zwierzę i sposób jego przedstawiania. Projekty artystów wpisują się tym samym w długą historię ewolucji wyobrażeń zwierząt w sztuce. Od paleolitycznych malowideł naskalnych, po dzieła postmodernistyczne wizerunki zwierząt są stale obecne w ludzkiej twórczości. Siła ich atrakcyjności wynika z niegasnącej potrzeby człowieka by określić relacje pomiędzy sobą a światem istot nie-ludzkich. Na przestrzeni wieków zwierzęta w sztuce nie stanowiły jednak celu samego w sobie. Pojawiały się jako symbol i metafora, pełniąc rolę poręcznych narzędzi pozwalających ludziom opisywać relacje i emocje kształtujące ich własny świat. Obecnie, kiedy od końca lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku mówi się o tzw. „zwrocie zwierzęcym” w kulturze, zwierzę zaczyna być postrzegane jako podmiot, a nie wyłączenie przedmiot ludzkiej refleksji, a sztuka staje się jedną z form poszukiwania nowej formuły międzygatunkowych relacji. Golec i Czekalska, wpisują się w ten nurt podejmując wysiłek „przepracowania” dotychczasowych schematów. W dziełach tworzonych wspólnie ze zwierzętami pozwalają dostrzec twórczy charakter ich aktywności i wpływ na ostateczny efekt wspólnie realizowanego dzieła. Częstymi partnerami ich artystycznych projektów są koty, tak jak w przypadku „Wearing White Vege Fur Petformance fot Photography”, gdzie kot-weganin odgrywa pierwszoplanową rolę Petformera. Tworząc neologizm oparty na zbitce dwóch anglojęzycznych słów – pet (zwierzątko domowe) i performer (wykonawca, w słowniku sztuki współczesnej artysta posługujący się w procesie tworzenia dzieła własnym ciałem), Golec i Czekalska pokazują, jak zmiana sposobu mówienia o zwierzętach może wpłynąć na zmianę sposobu myślenia o ich cechach, zdolnościach i miejscu w świecie.

Magdalena Lewoc

magazyn