• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Knaflewski Leszek

Raincarnation

  • obiekt
Raincarnation
527
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • natura
  • życie
  • śmierć
  • reinkarnacja
  • krzyże
  • korzenie
  • ziemie
  • włosy
  • energia
  • ruch
  • nasienie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1833/1
  • Autor/WytwórcaKnaflewski Leszek
  • TytułRaincarnation
  • Miejsce powstaniaPoznań (województwo wielkopolskie)
  • Czas powstania2001
  • Technikatechnika mieszana
  • Materiałflizelina; korzeń; włosy; ziemia; pleksi; aluminium; płyta pilśniowa
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 150 cm (wysokość)
      • 150 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletRaincarnation
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Nalepka/naklejka:
    • biała, papierowa, prostokątna z nadrukiem reprodukcji obiektu w części środkowej i napisami czarnym flamastrem:
    • 150 cm x 150 cm | Raincarnation | KNAF Objekte | 2001 
    • ; Knaflewski Leszek
    • 2. Sygnatura:
    • czarnym flamastrem:
    • KNAFLEWSKI | LESZEK
    • ; Knaflewski Leszek
    • 3. Sygnatura:
    • czarnym flamastrem, napis ujęty od góry i od dołu poziomymi kreskami, litera A zwieńczona małym krzyżem:
    • KNAF
    • ; Knaflewski Leszek
    • 4. Sygnatura:
    • strzałka skierowana w górę, czarnym flamastrem:
    • ; Knaflewski Leszek
    • 5. Znak odręczny:
    • 6. Znak odręczny:
  • Sposób nabyciaZakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Obiekt w aluminiowej ramie pod pleksi. Wewnątrz na całej powierzchni gruba warstwa białej flizeliny pokryta wijącymi się, drobnymi korzonkami, małymi grudkami wysuszonej ziemi i splątanymi włosami. Niektóre z korzonków zakończone formą krzyża. Plecy z płyty pilśniowej.

Leszek Knaflewski (1960-2014) rozpoczął swoją karierę artystyczną w latach 80. ubiegłego wieku. Początkowo był związany z poznańską grupa artystyczną Koło Klipsa (1983-1990) – jedną z najbardziej interesujących formacji artystycznych działającą w trudnej, ubogiej rzeczywistości późnego komunizmu. Już w tym okresie artysta wypracował indywidualne środki wyrazu i osobisty słownik motywów stale odtąd obecnych w jego twórczości. Wiodące znaczenie wśród nich miało wykorzystywanie w pracach naturalnych materiałów takich jak korzonki, gałęzie i kora drzew, grudki ziemi czy włosy oraz wyobrażenie korzenia zwieńczonego formą krzyża. Korzeń–krzyż pojawia się we wczesnych rysunkach Knaflewskiego, przybiera monumentalne rozmiary w tworzonych przez niego obiektach i powraca w mikroskali w pracach z serii „Raincarnation” (nieprzetłumaczalna gra słów rain – ang. deszcz i incarnation ang. wcielenie), spośród których dwie pochodzące z 2001 roku zostały zakupione do kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Szczecinie w roku 2012. „Raincarnation” to prace charakterystyczne dla projektów artystycznych Knaflewskiego realizowanych od ostatniej dekady XX wieku. Powstają wówczas dzieła, w których artysta komponuje obrazy z setek wysuszonych korzonków i zeschniętych grudek ziemi. Oplecione włosami korzonki leżą na białej flizelinie w zamkniętych stalowymi ramami pudłach, osłonięte taflami przezroczystej pleksi. Niektórym z tych drobnych, delikatnych, wijących się niegdyś żywych organizmów artysta nadaje nowy nieznany naturze kształt korzenia-krzyża. Korzeń jako znak początku istnienia i krzyż, który w kulturze zachodniej symbolizuje jego koniec, łączą się tu w nierozerwalny sposób tworząc przejmującą metaforę cyklu życia.

Magdalena Lewoc

magazyn