• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Konopka Barbara

Narodziny Venus. Neurenika

  • fotomontaż
Narodziny Venus. Neurenika
589
53
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sztuka postkrytyczna
  • płeć
  • transseksulaność
  • kobiecość
  • męskość
  • morza
  • muszle
  • mitologia > mitologia rzymska > Wenus (mitologia)
  • Boticelli, Sandro (1445-1510)
  • Narodziny Wenus
  • autoportrety
  • manipulacja obrazem

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1826
  • Autor/WytwórcaKonopka Barbara
  • TytułNarodziny Venus. Neurenika
  • Miejsce powstaniaWarszawa (Europa; Polska; województwo mazowieckie)
  • Czas powstania2007
  • Technikafotografia cyfrowa, grafika komputerowa, wydruk laserowy, montaż
  • Materiałpapier > papier fotograficzny > papier fotograficzny metaliczny; dibond; pleksi
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 190 cm (wysokość)
      • 250 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciaZakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia barwna pod pleksi, oprawiona na dibondzie. W centrum kompozycji naga, długowłosa, stojąca w kontrapoście androgyniczna postać, unosząca się na muszli na falach wzburzonego, spienionego, ciemnego morza. Po prawej stronie zwrócona w jej kierunku postać stojącej, ubranej w białą halkę kobiety ze szkarłatną tkaniną w dłoniach. Po lewej dwie unoszące się w powietrzu, ukazane z profilu, przechylone ku przodowi, obejmujące się postaci (kobieta i mężczyzna) w czarnych strojach sportowych (krótkie spodenki, koszulki na ramiączkach, ochronne daszki), ochraniaczach i rolkach. W tle wielobarwne, drobne rozświetlone, kłębiaste chmury w układzie pasmowym.

„Neurenika. Narodziny Wenus” (2006–7) autorstwa Barbary Konopki (ur. 1965) jest monumentalną barwną fotografią wykonaną na papierze metalicznym techniką naświetlania laserowego, umożliwiającą uzyskanie najwyższego poziomu jakości obrazu. Powierzchnia fotografii pokryta jest przezroczystą pleksi wzmacniającą wrażenie głębi i ostrości przedstawienia. Ostateczny kształt pracy powstał w wyniku cyfrowej obróbki kilkudziesięciu warstw obrazu przy użyciu komputerowych programów graficznych, dzięki którym możliwe było uzyskanie efektu zwielokrotnienia dwóch występujących w różnych rolach postaci. Scena jest czytelnym nawiązaniem do jednego z najbardziej znanych arcydzieł wczesnego włoskiego renesansu – obrazu „Narodziny Wenus” Sandro Boticcellego, którego szczegółową fotograficzną dokumentację artystka wykonała w Galerii Uffizi we Florencji. W „Neurenice” Konopka powtarza schemat tej kompozycji oraz układ i gesty postaci. Podobnie jak w źródłowym pierwowzorze artystka przedstawia scenę narodzin rzymskiej bogini. Wenus Konopki, którą od Wenus Boticellego dzieli z górą 500 lat, jest jednak wytworem innych czasów i innej świadomości. To bogini epoki cyfrowej, rosnących możliwości bioinżynierii i medycyny, otwartości na modyfikację świata i ludzkich ciał, na korekty i zmiany tożsamości, w tym tożsamości płciowej. Tytułowa Neurenika – współczesna Wenus, to osoba w trakcie terapii zmiany płci – autentyczna postać, której Konopka towarzyszyła z kamerą w procesie transformacji ku kobiecości, i która stała się jej muzą i współautorką wielu późniejszych projektów. Jak pisze artystka: Proces ten był dla mnie doniosłym ekstremalnym ludzkim doświadczeniem uczącym tolerancji i ukazującym płaszczyznę porozumienia i ludzkiej przyjaźni wyrastającej ponad poziom płci. Neurenika jest gestem solidarności i wyrazem afirmacji rodzącej się nowej tożsamości, bez względu na to jak dziwacznej i kontrowersyjnej.

Magdalena Lewoc


magazyn