• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Deskur Marta

Aleksandria

  • lightbox, fotomontaż
Aleksandria
517
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sztuka postkrytyczna
  • feminizm
  • autoportrety
  • akty
  • kobiety
  • dziewice
  • hybrydy
  • paradoks
  • manipulacja obrazem
  • ciąże

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1783/2
  • Autor/WytwórcaDeskur Marta
  • TytułAleksandria
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania2002 - 2004
  • Technikafotografia cyfrowa, grafika komputerowa, druk cyfrowy, montaż
  • Materiałkabel zasilający; lampa; folia transparentna; aluminium; materiał przetworzony > tworzywo sztuczne
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 30 cm (wysokość)
      • 70 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletDziewice
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • prostokątna, czarna, zatarta:
    • WKZ 14 | PRZEDMIOT NIE PODLEGA | ZAKAZOWI WYWOZU ZA GRANICĘ 
    • ; Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Szczecinie (1946- )
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Lightbox w aluminiowej ramie w układzie poziomym. Na pierwszym planie postać leżącej na lewym boku nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe neutralne. Kobieta lewą ręką podpiera głowę, prawą opiera na brzuchu. Ciało szczupłe, włosy długie, kręcone. Wzgórek łonowy bez owłosienia. 

W 2005 roku do kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie trafiły trzy spośród siedmiu prac zrealizowanych przez Martę Deskur (ur. 1962) w ramach cyklu „Dziewice” (2002–2004). Tworzą go opracowane przy użyciu programów graficznych zdjęcia nagich, ciężarnych kobiet, które uczestniczyły w projekcie na jej zaproszenie. Na ostatnim etapie pracy artystka zastąpiła twarze fotografowanych kobiet własnym wizerunkiem. W ten sposób wyobrażone postaci stały się cyfrowymi hybrydami, bytami, które nie mogłyby zaistnieć w świecie rzeczywistym. To jednak nie jedyny poznawczy rozdźwięk pojawiający się w pracy Deskur. Tytułowe „Dziewice” to, w ujęciu artystki, kobiety w zaawansowanej ciąży. Ten zaskakujący paradoks w kręgu zachodniej kultury przynależy do sfery wiary, który ilustruje dogmat o niepokalanym poczęciu. Sięganie po intrygujące nawiązania do tradycji chrześcijańskiej i twórcze przetwarzanie jej motywów i symboli to jedna z charakterystycznych cech twórczości Deskur. Podobnie jak w przypadku „Dziewic” symbolika chrześcijańska nie jest jednak dla artystki nigdy celem samym w sobie, służy przyglądaniu się dynamicznie zmieniającej się współczesności – dzisiejszym wyobrażeniom, wartościom i modelom międzyludzkich relacji. Stąd „Dziewice”, w których artystka w oczywisty sposób nawiązuje do tradycji biblijnej, odsłaniają swoje znaczenia dopiero w kontekście aktualnej refleksji na temat społecznego statusu kobiet czy kulturowych sensów łączonych z dziewictwem.

Magdalena Lewoc

magazyn