Lightbox w aluminiowej ramie w układzie pionowym. Na pierwszym planie postać stojącej, nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe, neutralne. Kobieta ukazana w kontrapoście, zwrócona w prawą stronę. Ręce złożone na brzuchu. Ciało smukłe, włosy krótkie. Wzgórek łonowy bez owłosienia.
Marta Deskur (ur. 1962) to artystka znana z rozbudowanych multimedialnych instalacji tworzonych w formie figuralnych kompozycji fotograficznych, często uzupełnianych filmami wideo. Jedną z ulubionych technik fotograficznych artystki jest lightbox – technika polegająca na drukowaniu zdjęć na przezroczystych foliach przystosowanych do podświetlenia od tyłu. Tak przygotowane wydruki są montowane w specjalnych kasetonach wyposażonych w lampy. Lightbox pozwala na uzyskanie wyjątkowego efektu estetycznego – fotografie sprawiają wrażenie świecenia wewnętrznym światłem, zyskując szczególną aurę. Artystka umiejętnie wykorzystuje walory lightboxu w wielu swoich projektach, techniką tą posłużyła się także w zrealizowanym w latach 2002–2004 cyklu pt. „Dziewice” – serii zdjęć brzemiennych kobiet, które pozytywnie zareagowały na opublikowane przez artystkę w prasie zaproszenie do współpracy. Formalny zabieg polegający na umieszczeniu portretowanych postaci na białym, neutralnym tle i skierowanie na nie od tyłu strumienia światła odrealnia sylwetki kobiet, lokując je w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Wrażenie imaginacyjnego charakteru wizerunków kobiet pogłębiają efekty cyfrowej obróbki zdjęć, w tym zastąpienie twarzy uczestniczek projektu twarzą samej artystki. Zastosowane przez nią rozwiązania formalne i przewrotny tytuł nadany pracy mają kluczowy wpływ na kształtowanie artystycznego przekazu dzieła. Dzięki nim Deskur zmienia materiał wyjściowy – serię zdjęć kobiet w ciąży, w intrygującą wizualną zagadkę.
Magdalena Lewoc