• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Deskur Marta

Europa

  • lightbox, fotomontaż
Europa
762
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sztuka postkrytyczna
  • feminizm
  • autoportrety
  • akty
  • kobiety
  • dziewice
  • hybrydy
  • paradoks
  • Maria z Nazaretu (przed 20 przed naszą erą - po 30) - ikonografia
  • ciąże
  • manipulacja obrazem

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1783/1
  • Autor/WytwórcaDeskur Marta
  • TytułEuropa
  • Miejsce powstaniaKraków (województwo małopolskie)
  • Czas powstania2002 - 2004
  • Technikalightbox, fotografia cyfrowa, grafika komputerowa, druk cyfrowy, montaż
  • Materiałmateriał przetworzony > tworzywo sztuczne; aluminium; kabel zasilający; lampa; folia transparentna
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 30 cm (wysokość)
      • 70 cm (szerokość)
  • Cykl / kompletDziewice
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • prostokątna, czarna:
    • WKZ 14 | PRZEDMIOT NIE PODLEGA | ZAKAZOWI WYWOZU ZA GRANICĘ
    • ; Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Szczecinie (1946- )
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Lightbox w aluminiowej ramie w układzie pionowym. Na pierwszym planie postać stojącej, nagiej, brzemiennej kobiety. Tło białe, neutralne. Kobieta ukazana w kontrapoście, zwrócona w prawą stronę. Ręce złożone na brzuchu. Ciało smukłe, włosy krótkie. Wzgórek łonowy bez owłosienia.

Marta Deskur (ur. 1962) to artystka znana z rozbudowanych multimedialnych instalacji tworzonych w formie figuralnych kompozycji fotograficznych, często uzupełnianych filmami wideo. Jedną z ulubionych technik fotograficznych artystki jest lightbox – technika polegająca na drukowaniu zdjęć na przezroczystych foliach przystosowanych do podświetlenia od tyłu. Tak przygotowane wydruki są montowane w specjalnych kasetonach wyposażonych w lampy. Lightbox pozwala na uzyskanie wyjątkowego efektu estetycznego – fotografie sprawiają wrażenie świecenia wewnętrznym światłem, zyskując szczególną aurę. Artystka umiejętnie wykorzystuje walory lightboxu w wielu swoich projektach, techniką tą posłużyła się także w zrealizowanym w latach 2002–2004 cyklu pt. „Dziewice” – serii zdjęć brzemiennych kobiet, które pozytywnie zareagowały na opublikowane przez artystkę w prasie zaproszenie do współpracy. Formalny zabieg polegający na umieszczeniu portretowanych postaci na białym, neutralnym tle i skierowanie na nie od tyłu strumienia światła odrealnia sylwetki kobiet, lokując je w bliżej nieokreślonej przestrzeni. Wrażenie imaginacyjnego charakteru wizerunków kobiet pogłębiają efekty cyfrowej obróbki zdjęć, w tym zastąpienie twarzy uczestniczek projektu twarzą samej artystki. Zastosowane przez nią rozwiązania formalne i przewrotny tytuł nadany pracy mają kluczowy wpływ na kształtowanie artystycznego przekazu dzieła. Dzięki nim Deskur zmienia materiał wyjściowy – serię zdjęć kobiet w ciąży, w intrygującą wizualną zagadkę.

Magdalena Lewoc

magazyn