• Czcionka:
  • Kontrast:

Kobieta II

Gustowska, Izabella (1948- )
Gustowska, Izabella (1948- )

Kobieta II

  • grafika
MNS/WGraf/785
78
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • fotografia
  • portret
  • akty
  • kominiarka
  • modelka
  • kobieta
  • terroryzm
  • przemoc
  • feminizm
  • cielesność
  • body art (sztuka)
  • grafika (sztuka)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/WGraf/785
  • AutorGustowska, Izabella (1948- )
  • TytułKobieta II
  • Miejsce i czas powstaniaPoznań (Europa; Polska; województwo wielkopolskie; powiat m. Poznań; gmina Poznań) 1977
  • Technikatechniki mieszane, techniki graficzne
  • Materiałpapier
  • Wymiary

    cały obiekt: 100 cm (wysokość); 70 cm (szerokość);

  • Cykl / kompletKobiety
  • Sygnatury / Napisy / Znaki

    pieczęć; M[UZEUM NA]RODOWE SZCZECIN ; czerwona, okrągła, zatarta pieczęć z napisem w otoku i motywem graficznym w polu; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )

    napis, pieczęć; Izabella Gustowska |Poznań - Pologne | ul[.] Śląska 1 | [TI]TRE: Kobieta II | TECHNIQUE: tech mixte | DIMENSION: 70/80 | NUMERO: 4/12 | DATE: 1977 | PRIX: 2000 zł ; granatowa prostokątna pieczęć autorska z uzupełnionymi ołówkiem informacjami na temat pracy; Gustowska, Izabella (1948- )

    napis, sygnatura; Izabella Gustowska 1977 ; ołówkiem; Gustowska, Izabella (1948- )

    napis; tech mixte 4/12 ; ołówkiem; Gustowska, Izabella (1948- )

    napis; Kobieta II ; ołówkiem; Gustowska, Izabella (1948- )

  • Sposób nabyciaZakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie
Pionowa kompozycja w tonacji czarno-białej z akcentami ziemistych brązów przedstawiająca obnażoną, tęgą kobietę, ujętą frontalnie, od bioder w górę. Kobieta ubrana w majtki i kominiarkę. Z lewej strony kompozycji rozbudowana równoważnie względem postaci plama cienia.
Pionowa kompozycja w tonacji czarno-białej z akcentami ziemistych brązów z przedstawieniem nadruku fotografii obnażonej, tęgiej kobiety, ujętej en face, od bioder w górę, z założonymi do tyłu rękami. Kobieta ubrana w białe majtki, na odchyloną mocno do tyłu głowę ma naciągniętą czarną kominiarkę. W otworze kominiarki widoczne nos i częściowo oczy. Ciało kobiety mocno rozświetlone od prawej strony, z lewej pogrąża się w rozbudowanej plamie cienia przypominajacej kształtem sylwetkę ludzką.

Cykl grafik pt. „Kobiety” autorstwa Izabelli Gustowskiej (ur. 1948) powstał w latach 1975–1979, niedługo po ukończeniu przez nią (w 1972 roku) studiów w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Okres ten był, jak mówi Gustowska, czasem wprawek, w którym interesowała się grafiką warsztatową, intensywnie rozwijającym się od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku Body-artem (nurtem sztuki, w którym głównym środkiem ekspresji jest ciało) i działaniami o charakterze parateatralnym. Już w początkowej fazie swojej twórczości Gustowska skoncentrowała uwagę na kobietach – ich wrażliwość, zmysłowość i emocje stały się wiodącym tematem realizowanych przez artystkę prac, a jej sztuka jednym z filarów młodej, rozwijającej się wówczas, sztuki feministycznej w Polsce. Cykl „Kobiety” odróżnia od późniejszych, bardziej poetyckich dzieł artystki naturalizm czy wręcz brutalizm przedstawienia. Podobnie jak w wielu innych pracach Gustowskiej, w których główną bohaterką jest ona sama lub znajome kobiety, także i ten cykl powstał we współpracy z osobą z jej bliskiego otoczenia. W poświęconym pracom komentarzu autorskim Gustowska odnotowała, że zaintrygowało ją grube, bujne ciało znajomej (Kingi P.) przywołujące na myśl Wenus z Willendorfu – paleolityczne bóstwo płodności. Nowa, współczesna wersja willendorfskiej Wenus, nie jest jednak w ujęciu artystki obiektem kultu, ale obiektem przemocy. Obnażona i unieruchomiona modelka, z naciągniętą na głowę terrorystyczną kominiarką staje się bezradną, poddawaną presji, anonimową istotą. Sposób ekspozycji kobiecego ciała pokazujący jego realny, daleki od współczesnego ideału kształt, wskazuje na pokrewieństwo wizji artystki z feministyczną analizą kobiecości, w której od lat siedemdziesiątych XX wieku mocno wybrzmiewa niezgoda na kulturowo narzucone, opresyjne normy wyglądu kobiecego ciała.

Magdalena Lewoc

magazyn