• Czcionka:
  • Kontrast:

Kobieta I

Gustowska, Izabella (1948- )
Gustowska, Izabella (1948- )

Kobieta I

  • grafika
MNS/WGraf/784
88
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • fotografia
  • portret
  • akty
  • kominiarka
  • modelka
  • kobieta
  • terroryzm
  • przemoc
  • feminizm
  • cielesność
  • body art (sztuka)
  • grafika (sztuka)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/WGraf/784
  • AutorGustowska, Izabella (1948- )
  • TytułKobieta I
  • Miejsce i czas powstaniaPoznań (Europa; Polska; województwo wielkopolskie; powiat m. Poznań; gmina Poznań) 1977
  • Technikatechniki graficzne, techniki mieszane
  • Materiałpapier
  • Wymiary

    cały obiekt: 80 cm (wysokość); 70 cm (szerokość);

  • Cykl / kompletKobiety
  • Sygnatury / Napisy / Znaki

    pieczęć; MUZE[UM NARODO]WE SZCZECIN ; czerwona, okrągła, zatarta pieczęć z napisem w otoku i motywem graficznym w polu; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )

    napis, pieczęć; [Iz]abella Gu[s]towska |Poznań - Pologne | [ul.] Śląska 1 | [TIT]RE: Kobieta I | [T]ECH[NI]Q[U]E: tech. mixte | DIMENSION: 70/100 | NUMERO: 4 12 | DATE: 1977 | PRIX: 2000 zł ; granatowa prostokątna pieczęć autorska, z uzupełnionymi ołówkiem informacjami na temat pracy; Gustowska, Izabella (1948- )

    napis, sygnatura; Izabella Gustowska 1977 ; ołówkiem; Gustowska, Izabella (1948- )

    napis; tech. mixte ; ołówkiem; Gustowska, Izabella (1948- )

    napis; Kobieta I ; ołówkiem; Gustowska, Izabella (1948- )

  • Sposób nabyciaZakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie
Pionowa kompozycja w tonacji czarno-białej z akcentami ziemistych brązów z przedstawieniem obnażonej, tęgiej kobiety, ujętej frontalnie, od bioder w górę. Kobieta ubrana w majtki i kominiarkę, jej postać wypełnia więszość kadru.
Pionowa kompozycja w tonacji czarno-białej z akcentami ziemistych brązów z przedstawieniem nadruku fotografii obnażonej, tęgiej kobiety, ujętej frontalnie, od bioder w górę, z założonymi do tyłu rękami. Postać jest ubrana w białe majtki, na odchyloną mocno do tyłu głowę ma naciagniętą czarną kominiarkę z otworem na nos. Ciało kobiety, wypełniające większość kadru, od prawej mocno rozświetlone, z lewej strony kompozycji pogrąża się w rozbudowanej plamie cienia.

Izabella Gustowska (ur. 1948) jest artystką posługującą się w swojej twórczości różnorodnymi środkami wyrazu. Swoją karierę artystyczną rozpoczęła w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku od zainteresowania grafiką, fotografią i filmem wideo. W kolejnych latach, w uprawianej przez nią sztuce dominowały obiekty i rozbudowane instalacje, w których artystka łączyła różne media tworząc wizualno-dźwiękowe spektakle. Tym, co spaja różnorodną, niezwykle bogatą praktykę artystyczną Gustowskiej jest tematyka jej prac. Świat ją interesujący to świat obserwowany z perspektywy kobiety i kobietom poświęcony. Artystka otwarcie deklaruje, że inspiruje ją bogactwo kobiecego doświadczenia, żywiołowość i bujność kobiecej wyobraźni oraz fizyczna ekspresja kobiecej cielesności. Stąd większość jej prac jest poświęcona przyglądaniu się kobietom. Grafiki „Kobieta I”, „Kobieta II” i „Kobieta III” ze realizowanego przez artystkę w latach 1975–79 cyklu „Kobiety” zostały zakupione do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie w 1977 roku. Prace te dokumentują wczesny okres twórczości Gustowskiej, w którym po ukończeniu studiów z zakresu grafiki warsztatowej w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny) eksperymentowała z technikami graficznymi, łącząc możliwości współczesnego druku offsetowego z tradycyjnymi technikami graficznymi, takimi jak akwaforta i akwatinta. 

Magdalena Lewoc

magazyn