• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Smoczyński, Mikołaj (1955-2009)

W pracowni Apellesa XI

  • fotografia
W pracowni Apellesa XI
788
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sztuka konceptualna
  • fotografia (sztuka)
  • Apelles z Kolofonu (około 370-około 300 przed naszą erą)
  • działania dokamerowe
  • atelier
  • przemieszczanie
  • przedmioty
  • przestrzeń
  • instalacja
  • sztuka site-specific

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/WGraf/1083
  • Autor/WytwórcaSmoczyński, Mikołaj (1955-2009)
  • TytułW pracowni Apellesa XI
  • Miejsce powstaniaLublin (województwo lubelskie)
  • Czas powstania[data dookreślenie] > około 1984
  • Technikafotografia
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 64 mm (wysokość)
      • 79 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletThe Secret Performance
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • ołówkiem :
    • MIKOŁAJ SMOCZYŃSKI | "W PRACOWNI APELLESA" | 
    • ; Smoczyński, Mikołaj (1955-2009)
    • 2. Sygnatura:
    • ołówkiem :
    • Smoczyński
    • ; Smoczyński, Mikołaj (1955-2009)
    • 3. Sygnatura:
    • czerwona, okrągła, zatarta:
    • Muzeum Narodowe w Szczecinie
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • 5. Pieczęć:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Czarno-biała, pozioma kompozycja rozświetlona od góry, ciemniejąca u dołu. Na podłodze z płytek pcv leży obiekt w kształcie litery T, ujęty z góry, pod kątem, z częścią horyzontalną lekko przekręconą ku prawej dolnej części kadru. Obiekt składa się z dwóch wiązek drewnianych listew i płótna, połączonych za pomocą sznurka oraz śrub. Na końcu wiązki listew ułożonych wertykalnie, schodzących do lewego dolnego rogu pracy, wystają wyraźnie kawałki płótna. Podłoga ciemnoszara, poprzecierana, porysowana gdzieniegdzie czarnymi neregularnymi liniami.

Trzy fotografie zatytułowane „W pracowni Apellesa XI, XII, XIII” w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie stanowią część najbardziej znanego dzieła Mikołaja Smoczyńskiego – „The Secret Performance” (1983–1993). Tytuł tych prac sugeruje odniesienie do tradycji malarstwa przedstawiającego atelier artysty oraz „obrazu w obrazie”. Apelles z Kolofonu to malarz grecki, którego dzieła nie zachowały się do dzisiaj, jednak zostały szczegółowo opisane przez starożytnych twórców. Jego malarstwo oraz anegdoty z życia były inspiracją dla wielu artystów, którzy często sięgali do wydarzeń z pracowni Apellesa, jako tematów swoich dzieł.

Smoczyński posługiwał się przede wszystkim monochromatyczną fotografią, którą po mistrzowsku łączył z działaniami i instalacjami, które tworzył. Proces odkrywania fotografii jako medium kreującego inną, alternatywną rzeczywistość rozpoczął niedługo po studiach (dyplom z malarstwa w 1979). Początkowo eksperymentował z działaniami do-kamerowymi rozgrywającymi się w czasie naświetlania klatki fotograficznej. Rejestrował przemieszczenia obiektów w swojej pracowni, następnie zmienne sytuacje przestrzenne w pustej pracowni (podłoga, kurz, światło), w końcu „dokumentował” własne realizacje, interwencje architektoniczne in situ. Był w swojej pracy niezwykle precyzyjny, od momentu narodzin i przemyślenia idei dzieła, aranżacji przestrzeni aż po własnoręczne wykonanie finalnych odbitek. Dla niego proces twórczy był równie ważny jak rezultat.

Mikołaj Smoczyński to jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów polskich. Cała jego twórczość jest głębokim namysłem nad problemem malarstwa i rzeczywistości: co określa się jako obraz i co rozumieć można jako rzeczywistość.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn