• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Dudek-Dürer, Andrzej (1953- )

Autoportret

  • grafika
Autoportret
1218
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Dürer, Albrecht (1471-1528)
  • fotografia (sztuka)
  • performance
  • metafizyka
  • sztuka mediów
  • telepatia
  • reinkarnacja

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/WGraf/1070
  • Autor/WytwórcaDudek-Dürer, Andrzej (1953- )
  • TytułAutoportret | Self Portrait (angielski)
  • Miejsce powstaniaWrocław (województwo dolnośląskie)
  • Czas powstania1982
  • Technikaserigrafia mieszana, technika mieszana
  • Materiałpapier; materiał przetworzony > tworzywo sztuczne; farba; tusz
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 42 cm (wysokość)
      • 30 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • postawiona ukośnie prostokątna pieczęć, 9,7x2cm w kolorze ciemno-czerwonym:
    • METAPHYSICAL - TELEPATHIC ACTIVITY |copyright by | ANDRZEJ DUDEK DURER All Plastic & Music HOCHART L.T.D | UL. KOLBUSZEWSKA 15/1 | 53 404 WROCŁAW Poland
    • ; Dudek-Dürer, Andrzej (1953- )
    • 2. Napis:
    • odręcznie napisany tytuł pracy:
    • Self Portrait…
    • ; Dudek-Dürer, Andrzej (1953- )
    • 3. Napis:
    • J(...). (...D...) 82
    • ; Dudek-Dürer, Andrzej (1953- )
    • 4. Sygnatura:
  • Sposób nabyciazakup od autora
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Do prostokątnej, lekko pożółkłej kartki papieru przypięty trzema biurowymi zszywkami worek foliowy, przy jego górnej krawędzi zawiniętej do wewnątrz. Do worka została wciśnięta, pognieciona odbitka serigraficzna z czarnym nadrukiem ośmiu portretów tego samego mężczyzny z długimi włosami i zarostem na twarzy. Wszystkie ujęcia są w popiersiu, en face, tylko jedno – w prawym górnym rogu – od tyłu. Portrety ułożone po cztery w dwóch poziomych rzędach. Pod workiem z serigrafią, z prawej strony, lekko na skos postawiona podłużna ciemno-czerwona pieczęć. Tuż przy dolnej krawędzi arkusza z lewej strony napisany tytuł pracy, z prawej sygnatura artysty.

„Self Portrait”, serigrafia z 1982 roku Andrzeja Dudka-Dürera to praca artysty, którego autoreferencyjna twórczość jest konsekwentnie realizowana od pięćdziesięciu lat. W jego licznych autoportretach wykonanych w tym czasie odbijają się dylematy tożsamości, przemiany w czasie, nietrwałości ciała oraz rzeczy.

Dudek-Dürer debiutował pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku, kiedy uświadomił sobie, że jest reinkarnacją Albrechta Dürera. Jak przystało na siódme wcielenie wielkiego renesansowego artysty, jest twórcą wszechstronnym, wykorzystującym różnorodne formy wypowiedzi i techniki. Jest grafikiem, kompozytorem, poetą, performerem – artystą wielu mediów. Zajmował się również np. wytwarzaniem papieru własną metodą, autorskim drukiem (opracował kilka odmian farb graficznych, m.in. do serigrafii) i szlachetnymi technikami graficznymi – klasycznymi technikami chromianowymi. Do swoich działań artystycznych włączył medytację oraz doświadczenia, które określa jako „metafizyczno-telepatyczne”. Fundamentami jego twórczości są kultura Wschodu, medytacja oraz wiara w reinkarnację. Do najbardziej znanych działań Dudka-Dürera należą life performances: „Sztuka butów”, „Sztuka spodni”, „Sztuka włosów”. Ich początek sięga roku 1969, kontynuowane są do dziś.

Artysta, jako „żywa rzeźba”, pojawia się publicznie zawsze w tych samych, wielokrotnie samodzielnie reperowanych butach, w znoszonych, połatanych spodniach, z długimi, nieobcinanymi włosami. Deklaruje, że life performance jest osią jego twórczości, w której zawierają się inne formy, np. fotografia i zapis filmowy, mogące nie tylko udokumentować, ale wręcz uchwycić istotę tych dzieł.

Jako datę swoich narodzin Andrzej Dudek-Dürer podaje rok 1471. Jest absolutnie przekonany, że Andrzej Dudek to współczesne wcielenie Albrechta Dürera, niemieckiego malarza, grafika i pisarza o sztuce. Jest to jedna z kluczowych tez jego życia – całkowicie i bez reszty utożsamiającej własną egzystencję ze sztuką.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn