• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Knizak Milan

Miłość

  • kolaż
Miłość
750
0
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • performance
  • sztuka konceptualna
  • sztuka intermedialna
  • fotografie
  • maszynopis
  • pocztówki
  • Praga (Czechy)
  • kolaż

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/SWO/104
  • Autor/WytwórcaKnizak Milan
  • TytułMiłość | Love (angielski)
  • Miejsce powstaniaPraga (Czechy)
  • Czas powstania1968
  • Technikacollage
  • Materiałpapier; metal; plastik; papier > papier fotograficzny; materiał przetworzony > sznurek
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 143 mm (wysokość)
      • 106 mm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na arkuszu szarego papieru pakowego poprzyklejane fotografie, kartki papieru, pomalowane, porysowane, popisane przez autora, z których większość wychodzi poza obszar podkładu. U góry na środku wysunieta znacząco poza obszar szarego papieru fotografia twarzy mężczyzny. Jej lewa strona ma nałożony czerwony filtr. Przy ustach dorysowany czarnym flamastrem dymek z napisem LOVE. Na czole mężczyzny fragment biało-czarnego zdjęcia dłoni, prawdopodobnie dziecięcej, odwróconej wewnętrzną stroną na przód; na górze, na środku metalowa śruba. Pod fotografią poprzerywany, podziurawiony plakat z sylwetką mężczyzny, porysowany kolorowymi pastelami z widocznymi śladami operowania ostrym narzędziem. Na nim naklejona widokówka z Pragi z dorysowaną czarną ramką o zaokrąglonych rogach i schematycznie przedstawionymi ptakami. Pod pocztówką na wydruku napis KNÍŽÁK z odręcznie dodanymi, czerwonymi oznakowaniami diakrytycznymi nad nazwiskiem oraz powyżej dopisane odręcznie - Milan. Pod plakatem z lewej kartka papieru z napisem KILL | YOURSELF | & | FLY ! obwiedziona nieregularną czarną ramką. U góry po lewej fotografia przebranej postaci performera z uniesionymi ramionami stojącego na samochodzie, a na niej biała koperta z odręcznym napisem: COLLAGE |"LOVE". Poniżej na papierze ściernym naklejone dwie footografie mężczyzny. Pomiędzy nimi zapleciony niebiesko-czerwono-żółty sznurek ze wstążkami i doczepione różne przedmioty, w tym agrafka, śruba, zawieszki do obrazów. Po prawej stronie pracy fragmenty fotografii artysty w trakcie różnych działań. Przysłania je wygnieciony i pomazany czerwoną kredką maszynopis A4, zatytułowany: AKTUAL - LIVE OTHERWISE | 1965-66 (dopisane odręcznie). Przy dolnej krawędzi maszynopisu sygnatura artysty.

Kolaż „Miłość” z 1968 roku jest jedną z trzech prac na papierze Milana Knížáka w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Praca ta, podobnie jak pozostałe, wykorzystujące rysunek, fotografię i różne obiekty – wpisuje się w krytyczno-analityczną dyskusję autora ze sztuką, mitem artysty, instytucjami kulturalnymi, oryginalnością oraz niezależnością artystyczną. Dwie najważniejsze wartości dla artysty to wolność i możliwość jej manifestacji. Jego działania artystyczne w czasach komunizmu były alternatywą dla ówczesnego stylu życia i sprzeciwem wobec upolitycznionej, narzuconej odgórnie sztuki. Milan Knížák to czeski artysta, malarz, performer, muzyk, znany przede wszystkim z organizacji i realizacji pierwszych happeningów w Czechosłowacji.

W 1964 roku wraz z przyjaciółmi założył grupę „sztuki aktualnej” (Aktuální umění), od 1966 zwaną po prostu „Aktual”. Grupa organizowała wiele akcji angażujących przypadkową publiczność, drukowała ulotki i czasopisma. Jej działania wymierzone były w oficjalną kulturę artystyczną, rutynę i obowiązujące konwencje postępowania.

Knížák należał do ruchu Fluxus (międzynarodowego awangardowego kolektywu artystów i kompozytorów założonego na początku lat sześćdziesiątych XX wieku w celu promowania rewolucyjnych zmian w sztuce, sztuki żywej i anty-sztuki), a od 1965 był dyrektorem Fluxus East. W 1966 zorganizował pierwszy koncert Fluxusu w Pradze, na którym sam również wystąpił. W czasach komunizmu był inwigilowany, aresztowany i oskarżony w słynnym procesie grupy „Plastic People of Universe” (1976). W latach siedemdziesiątych, kiedy miał zakaz wystawiania swoich prac w publicznych galeriach, zaczął realizować się w dziedzinach takich jak projektowanie „psychologicznej” biżuterii czy niewidzialnych ubrań, które później zastąpione zostały rozważaniami o niewidzialnej architekturze. Zajmował się również muzyką i eksperymentami z dźwiękiem.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn