• Czcionka:
  • Kontrast:

NAZWA: z cyklu: Partytury miast

MIKOŁAJCZYK Antoni ur.1939
MIKOŁAJCZYK Antoni ur.1939

NAZWA: z cyklu: Partytury miast

  • fotografia
MNS/Sp/1804/2
206
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Warsztaty Formy Filmowej (1970-1977)
  • intermedia
  • sztuka konceptualna
  • miasta
  • światło
  • instalacja świetlna

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1804/2
  • AutorMIKOŁAJCZYK Antoni ur.1939
  • Miejsce i czas powstaniaŁódź (Europa; Polska; województwo łódzkie) 1985
  • Technikafotgraficzna- odbitka, fotogtrafia
  • Materiałpapier fotograficzny
  • Wymiary

    cały obiekt: 61.5 mm (wysokość); 64 mm (szerokość);

  • Cykl / kompletPartytury miast
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie.
Fotografia z zarejestrowanymi jasnymi punktami i linearno-geometrycznymi strukturami na czarnym tle.
Czarno-biała fotografia abstrakcyjna zakomponowana poziomo. Jasne, nieregularne i nieostre horyzontalne struktury, zintensyfikowane w lewej górnej częsci pracy, rozświetlają czarne tło. Tworzą dynamiczną siatkę punktów i rozmytych płaszczyzn światła, które zmniejszają się i zanikają schodząc łagodnie w dół ku prawej krawędzi pracy.

Prace z cyklu „Partytury miast” Antoniego Mikołajczyka są zapisem przestrzennych sytuacji świetlnych, które – obok instalacji i akcji artystycznych, wykorzystujących światło jako element kreujący – wpisują się w szczególne pole poszukiwań i eksperymentów dotyczących medium fotografii oraz zależności między światłem, przestrzenią i czasem. „Partytury miast” to obrazy trajektorii światła emitowanego przez punkty świetlne w tkance miejskiej, takie jak uliczne latarnie czy reflektory samochodów, zapisy śladu światła, odwzorowania relacji czasoprzestrzennych w formie linii, smug, czasem pojedynczych, czasem nakładających się na siebie i tworzących nieregularne struktury. Antoni Mikołajczyk studiował malarstwo na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W latach 1967–1969 współpracował z grupą „Zero-61”, której członkowie działali na pograniczu fotografii i innych sztuk plastycznych stawiając sobie za cel wyjście poza ramy fotografii artystycznej. Od 1970 należał do Warsztatu Formy Filmowej, grupy powstałej przy łódzkiej Szkole Filmowej. Była to formacja pionierska w obszarze realizacji konceptualnych praktyk artystycznych i sztuki analitycznej. Jej twórcy (m.in. Józef Robakowski, Zbigniew Rybczyński, Paweł Kwiek, Wojciech Bruszewski) wywarli ogromny wpływ na sztukę polską XX wieku. Mikołajczyk w swojej twórczości przekraczał tradycyjne gatunki sztuki i korzystał z różnych technik artystycznych: od malarstwa przez fotografię i film do instalacji, akcji i projekcji świetlnych. W wszystkich tych realizacjach światło stanowiło element konstytuujący dzieło. Antoni Mikołajczyk był wykładowcą na uczelniach artystycznych w Toruniu, Łodzi i Poznaniu. Dwukrotnie otrzymał stypendium Fulbright Senior Scholar Program na Florida Atlantic City University w Stanach Zjednoczonych (1999) oraz Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000). Marlena Chybowska-Butler

magazyn