• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Żywicki Andrzej (1928-1970)

Kompozycja

  • malarstwo, obraz
Kompozycja
1095
96
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ekspresja
  • malarstwo fakturowe
  • Grupa Sopocka (Szczecin
  • 1953-19?)
  • stocznia
  • praca
  • natura
  • kratownice
  • rusztowania
  • postacie
  • ruch

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1733
  • Autor/WytwórcaŻywicki Andrzej (1928-1970)
  • TytułKompozycja
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1965
  • Technikatempera
  • Materiałpłyta pilśniowa
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 59 mm (wysokość)
      • 81 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • test:
    • weeee \ sdfsfsdfs \ sdfsfsdf
    • ; nieznany
  • Sposób nabyciadar
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja w układzie poziomym w dominującym kolorze czerwieni przetartej ugrem. U góry i u dołu pracy nieregularne płaszczyzny z przetarciami szaroniebieskawej bieli. Po prawej stronie kratownica ze sznurka i listewek, przypominająca rusztowania lub klatkę. Geometryczne skrawki papieru wypełniają cztery prostokątne pola kratownicy, dwa w środku i dwa na dole. W kratownicę wpisane cztery dynamiczne postacie ze sznurka. W lewym górnym narożu powtórzenie kratownicy w pomniejszeniu i w odbiciu lustrzanym, ale bez postaci. W lewym dolnym narożu cztery figury ludzkie ze sznurka z rozpostartymi na boki rękami, sprawiające wrażenie będących w ruchu. 

„Kompozycja” z 1965 roku Andrzeja Żywickiego, jest jedną z kilkunastu prac tego artysty w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie. Obraz przedstawia prawdopodobnie scenę pracy w stoczni. Surowy formalnie, oszczędny w użyciu kolorów, zawiera dużą dozę ekspresji. Żywicki eksperymentował z formami przedstawienia świata realnego. Tworzył w różnych technikach, sięgając po materiały takie jak sznurek, kapsle, tkanina czy tektura. Tematy czerpał z otoczenia, a formalne konstrukcje przedstawień, w tym układ barw, ustalał według porządku matematycznego. Dużo czasu poświęcił poszukiwaniu możliwości wyrażenia formy w jej dwuwymiarowym kształcie. Opracował kod znaków, które nazywał modułami, „elementami składowymi harmonii zawierającymi w sobie tylko podobieństwa i jedności”.

Andrzej Żywicki studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Przybył do Szczecina w 1953 roku wraz z tak zwaną „Grupą Sopocką”. Zadaniem piętnastu absolwentów sopockiej uczelni, sprowadzonych do Szczecina z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki, było ożywienie lokalnego środowiska artystycznego. W roku 1955 wraz z kolegami z Grupy Żywicki wziął udział w Wystawie Młodej Plastyki w warszawskim Arsenale, podczas której młodzi twórcy zamanifestowali własne, niezależne od narzucanego im realizmu, podejście do sztuki. Od tej pory wiedli prym na szczecińskiej scenie artystycznej. Nietuzinkowa osobowość Żywickiego mocno wpisała się w tutejsze środowisko malarzy, poetów, aktorów, którego jednym z głównych miejsc spotkań był Klub 13 Muz. O toczących się w nim dyskusjach i inicjatywach twórczych, do dziś krążą legendy.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn