• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Kunka Lech (1920-1978)

Układ 2

  • malarstwo, obraz
Układ 2
934
86
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • malarstwo strukturalne
  • malarstwo konstruktywistyczne
  • postawangarda
  • symetria
  • krążki
  • tworzywo sztuczne
  • kwadraty
  • pola
  • Grupa St-53 (Katowice
  • 1953-1956)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sp/1044
  • Autor/WytwórcaKunka Lech (1920-1978)
  • TytułUkład 2
  • Czas powstania1971
  • Technikaemulsja
  • Materiałpłyta pilśniowa; farba emulsyjna
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 133 mm (wysokość)
      • 100 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • nalepka papierowa z logo festiwalu:
    • L. Kunka. 71.
    • ; Kunka Lech (1920-1978)
    • 2. Napis:
    • białą farbą w kole:
    • Dzieło eksponowane na VI Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego
    • ; nieznany
    • 3. Nalepka/naklejka:
    • 1971. | UKŁAD 2. | WYMIAR. 135.100 | LECH.KUNKA | ŁÓDZ. | BUCZKA 34 | POLSKA
    • ; Kunka Lech (1920-1978)
    • 4. Napis:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Sztuki Współczesnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja pionowa. Rdzawopomarańczowa płaszczyzna, z siatką kwadratowych pól (12 poziomo, 15 pionowo) wyznaczoną przez cienką wypukłą linię. W środku każdego kwadratu, oprócz rzędów zewnętrznych przy krawędziach obrazu, umieszczono biały, okrągły element z tworzywa sztucznego. W części centralnej obrazu 32 kwadraty z krążkami większymi i dodatkowo wklęsłymi tworzą prostokątny obszar. Pozostałe krążki mają płaską powierzchnię. Przy dolnej krawędzi z lewej strony, pod czwartym kwadratem, dwa białe punkty obok siebie zaburzają asymetrycznym układem regularną strukturę całości.

„Układ 2” (1971) to praca Lecha Kunki z czasu, kiedy, jak sam mówił, jego malarstwo strukturalne (biologiczne) przeobraża się w malarstwo konstruktywistyczne (geometryczne), wywodzące się z fascynacji liczbą. Tworzył wówczas ascetyczne obrazy, zestawiając na monochromatycznym tle jednorodne, geometryczne formy, którymi zazwyczaj były niewielkie krążki ułożone według matematycznej logiki.

Kunka był jednym z pierwszych i wyróżniających się studentów Władysława Strzemińskiego w założonej w 1945 Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, gdzie Strzemiński wykładał historię sztuki i zasady formy. W 1948 otrzymał stypendium rządu francuskiego, podczas którego w Académie Moderne uczył się malarstwa w pracowni Fernanda Légera. Obaj artyści wywarli ogromy wpływ na jego rozwój artystyczny.

W latach czterdziestych istotną inspiracją był cykl „Powidoki” Strzemińskiego, następnie teorie konstruktywistyczna i unizmu, zakładające minimalizację środków wyrazu oraz łączenie sztuki z nauką. W latach pięćdziesiątych, po pobycie Kunki w Paryżu, jego obrazy figuratywne o silnym zabarwieniu emocjonalnym powstawały w wyraźnym nawiązaniu do rozwiązań malarskich Légera. Po kilku latach Kunka wyzwolił się z tego wpływu, zwracając się w stronę abstrakcji i ku badaniu struktur. Jego obrazy z lat sześćdziesiątych były rezultatem poszukiwań w zakresie relacji pomiędzy sztuką i nauką inspirowanych odkryciami dokonywanymi przy pomocy mikroskopu elektronowego. W kompozycjach Kunki coraz częściej powtarza się figura koła, jako jednego z najbardziej widocznych elementów tworzonych przez niego strukturalnych obrazów-reliefów. Kształty te, zazwyczaj nieregularne, organizował w rytmy i struktury przypominające biologiczne komórki w mikroskopowym powiększeniu. Do końca rywalizowała w nim skłonność do tworzenia form jednolitych i syntetycznych z zainteresowaniem strukturami o bogatej fakturze, intensywnym kolorze, będących swobodnym zestawieniem poszczególnych elementów.

Marlena Chybowska-Butler

magazyn