Pełnoplastyczna, stojąca na wysokiej podstawie figura Marii w powłóczystej szacie i obszernej chuście - maforium. Smukła sylwetka ułożona w kontrapoście; wygięta w kształcie odwróconej wysłużonej litery „C”. Głowa osadzona na dość wysokiej szyi wyraźnie zwrócona w przeciwnym kierunku niż kontrapost, co równoważy kompozycję. Maforion układa się dekoracyjnie falującą linią, tworząc zarys muszli wokół smutnego oblicza o nieco nabrzmiałych policzkach i wysokim czole. Maria ubrana jest w suknię przewiązaną paskiem, opadającym wzdłuż osi figury i płaszcz. Powierzchnia szat ukształtowana światłocieniowo przez głębokie wybranie drewna. Lejkowate fałdy poniżej zgiętych rąk opadają tworząc efektownie wijącą się zygzakowato linię rąbków szat.
Sztuka religijna średniowiecza obfituje w dzieła odnoszące się do życia Marii, matki Jezusa. Źródłem przedstawień są opisy biblijne i ich literacie interpretacje oraz teologiczne rozważania na temat roli Marii w dziele zbawienia. Silna potrzeba obrazu, który uzasadniał wierzenia i czynił je prawdziwymi, zwłaszcza w okresie późnego średniowiecza, wynikała z pobożności opartej na naśladownictwie Chrystusa (imitatio Christi), współprzeżywaniu cierpienia (compassio) i duchowej identyfikacji (conformitas). Obraz urzeczywistniał niemal wszystko co święte, pozwalając doświadczać najgłębszych wzruszeń. Jego znaczenie w religijności późnego średniowiecza urosło nawet do rangi elementu wiary.
Przedstawienia typu Mater Dolorosa skupiają uwagę na bolesnym cierpieniu Marii jako matki i jej współuczestniczeniu w historii odkupienia. Dojmujący smutek rysujący się na twarzy smukłej i pełnej wdzięku figury trzebiatowskiej wywołuje zachwyt i głębokie wzruszenie. Figura opracowana pełnoplastycznie, jako rzeźba wolnostojąca, stanowiła zapewne część tak zwanej Grupy Ukrzyżowania, średniowiecznym zwyczajem ustawianej wysoko w przestrzeni kościoła. Wizerunek stojącej pod krzyżem Mater Dolorosa przywołuje wydarzenia z Golgoty. Oto Matka pogrążona w bólu, wywołanym męką i utratą Syna stoi pod krzyżem, na którym jej Syn poniósł męczeńską ofiarę. Refleksja nad doświadczeniami Marii pobudzała do pokuty i poszukiwania pojednania z Bogiem.
Kinga Krasnodębska