• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
warsztat zachodniopomorski (rzeźbiarz)

Matka Boska Bolesna

  • rzeźba, sztuka sakralna
Matka Boska Bolesna
695
101
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Mater Dolorosa
  • grupa pasyjna
  • grupa ukrzyżowania
  • Pasja
  • norbertanie
  • kościoły > kościół Mariacki (Trzebiatów)
  • snycerstwo

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Szt/176
  • Autor/Wytwórcawarsztat zachodniopomorski (rzeźbiarz)
  • NazwaMatka Boska Bolesna
  • Miejsce powstaniaPomorze Zachodnie, region historyczny (Europa)
  • Czas powstaniaokoło 1400 - 1425
  • Technikarzeźbienie, malowanie
  • Materiałmateriał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno > drewno lipowe; pozostałości polichromii
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 110 cm (wysokość)
      • 30 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • numer inwentarzowy:
    • czerwoną farbą: PS 2142
    • ; Provinzialmuseum Pommerscher Altertümer Stettin
  • Kolekcjasztuka średniowieczna
  • Miejsce zebrania w terenieTrzebiatów, kościół Mariacki
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Pełnoplastyczna, stojąca na wysokiej podstawie figura Marii w powłóczystej szacie i obszernej chuście - maforium. Smukła sylwetka ułożona w kontrapoście; wygięta w kształcie odwróconej wysłużonej litery „C”. Głowa osadzona na dość wysokiej szyi wyraźnie zwrócona w przeciwnym kierunku niż kontrapost, co równoważy kompozycję. Maforion układa się dekoracyjnie falującą linią, tworząc zarys muszli wokół smutnego oblicza o nieco nabrzmiałych policzkach i wysokim czole. Maria ubrana jest w suknię przewiązaną paskiem, opadającym wzdłuż osi figury i płaszcz. Powierzchnia szat ukształtowana światłocieniowo przez głębokie wybranie drewna. Lejkowate fałdy poniżej zgiętych rąk opadają tworząc efektownie wijącą się zygzakowato linię rąbków szat.

Sztuka religijna średniowiecza obfituje w dzieła odnoszące się do życia Marii, matki Jezusa. Źródłem przedstawień są opisy biblijne i ich literacie interpretacje oraz teologiczne rozważania na temat roli Marii w dziele zbawienia. Silna potrzeba obrazu, który uzasadniał wierzenia i czynił je prawdziwymi, zwłaszcza w okresie późnego średniowiecza, wynikała z pobożności opartej na naśladownictwie Chrystusa (imitatio Christi), współprzeżywaniu cierpienia (compassio) i duchowej identyfikacji (conformitas). Obraz urzeczywistniał niemal wszystko co święte, pozwalając doświadczać najgłębszych wzruszeń. Jego znaczenie w religijności późnego średniowiecza urosło nawet do rangi elementu wiary.

Przedstawienia typu Mater Dolorosa skupiają uwagę na bolesnym cierpieniu Marii jako matki i jej współuczestniczeniu w historii odkupienia. Dojmujący smutek rysujący się na twarzy smukłej i pełnej wdzięku figury trzebiatowskiej wywołuje zachwyt i głębokie wzruszenie. Figura opracowana pełnoplastycznie, jako rzeźba wolnostojąca, stanowiła zapewne część tak zwanej Grupy Ukrzyżowania, średniowiecznym zwyczajem ustawianej wysoko w przestrzeni kościoła. Wizerunek stojącej pod krzyżem Mater Dolorosa przywołuje wydarzenia z Golgoty. Oto Matka pogrążona w bólu, wywołanym męką i utratą Syna stoi pod krzyżem, na którym jej Syn poniósł męczeńską ofiarę. Refleksja nad doświadczeniami Marii pobudzała do pokuty i poszukiwania pojednania z Bogiem.

Kinga Krasnodębska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin