• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa młodzieńca z otwartymi ustami, odwróconego w lewo

  • rysunek
Głowa młodzieńca z otwartymi ustami, odwróconego w lewo
1393
328
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • krzyk

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/618
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa młodzieńca z otwartymi ustami, odwróconego w lewo
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1726 - 1775
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałcienki; papier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 155 mm (wysokość)
      • 126 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 2. Napis:
    • ołówkiem rosyjski numer inwentarzowy:
    • O Φ 17970
    • ; Państwowe Muzeum Ermitażu (1764- )
    • 3. Napis:
    • ptak RO SA:
    • ; nieznany
    • 4. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego papieru weneckiego w kształcie prostokąta o ściętych górnych rogach przedstawia studium uniesionej do krzyku głowy młodzieńca, ukazanej w trzech czwartych od tyłu w prawo. Młody mężczyzna ma zmrużone oczy i zmarszczone czoło. Jego długie, ciemne pukle opadają na kark.

Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia zwróconą w lewo głowę młodego mężczyzny w dość skomplikowanym ujęciu – tyłem od dołu. Młodzieniec unosi głowę marszcząc brwi i szeroko otwierając usta do krzyku. Twarz jest widoczna w dużym skrócie perspektywicznym. Większa część szkicu przedstawia krótkie, ciemne pukle kaskadami nakładające się na siebie. Na kark opada kilka skręconych loków. Dotychczas nie został znaleziony odpowiednik tego rysunku w żadnym dziele Giambattisty. Jednak, zdaniem Georga Knoxa, angielskiego badacza twórczości Tiepolów, cechy stylistyczne szkicu – zastosowana perspektywa, światłocień oraz sposób pracy kredkami przy pomocy krótkich zdecydowanych kresek, gęsto nakładających się na siebie i plastycznie modelujących bryłę świadczą, że został wykonany przez tego właśnie artystę. Rysunek wykonany został czarną i białą kredką na cienkim, niebieskim papierze weneckim ze znakiem wodnym papiernika? – ptakiem i literami RO SA. Jest częścią zbioru rysunków, które trafiły do Szczecina pod koniec XIX wieku. W 1907 roku zostały przekazane do zbiorów Gabinetu Rycin powstającego wówczas Muzeum Miejskiego. Po wojnie na krótko znalazły się na terenie Związku Radzieckiego, potem jako depozyt w Muzeum Narodowym w Warszawie, dziś znajdują się w Gabinecie grafiki Muzeum Narodowego w Szczecinie.

Ewa Gwiazdowska

magazyn