• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa starego mężczyzny

  • rysunek
Głowa starego mężczyzny
1381
319
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • starość
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • Inwestytura biskupa Würzburga Harolda, czyli nadanie mu w lenno księstwa Frankonii przez cesarza Fryderyka Barbarossę na sejmie Rzeszy w Würzburgu w 1168 roku
  • Sala Cesarska (rezydencja biskupia w Würzburgu)
  • Fryderyk I Barbarossa (1122-1190)
  • Würzburg (Niemcy)
  • Höchheim, Harold von (?-1171)
  • Sejm Świętego Cesarstwa Rzymskiego (1168)
  • Księstwo Frankonii (Święte Cesarstwo Rzymskie)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/616
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa starego mężczyzny
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWürzburg (Niemcy)
  • Czas powstaniaokoło 1751
  • Technikaczarna kredka
  • Materiałpapier > papier czerpany
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 162 mm (wysokość)
      • 137 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • Na verso: piórem w tonie brunatnym nr częściowo obcięty:
    • 3450
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • :
    • 389
    • ; nieznany
    • 3. Pieczęć:
    • ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 4. Napis:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • MNW 190772
    • ; Muzeum Narodowe w Warszawie (1862- )
    • 5. Napis:
    • dawny numer inwentarzowy ołówkiem:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie białego, prostokątnego papieru o proporcjach zbliżonych do kwadratu przedstawia szkic głowy starca ujętej z lewego profilu. Mężczyzna z długim, obwisłym nosem; zaciśniętymi wargami, ze szczeliną w kąciku ust; łysiną nad czołem i bujnymi lokami z tyłu głowy; krótkowzrocznie marszczy oczy pod nawisłymi brwiami. Prawdopodobnie jest to szkic przygotowawczy do postaci urzędnika z mieczem na ramieniu stojącego u stóp tronu Fryderyka Barbarossy na fresku Inwestytura biskupa Würzburga Harolda, czyli nadanie mu w lenno księstwa Frankonii przez cesarza Fryderyka Barbarossę na sejmie Rzeszy w Würzburgu w 1168 roku zdobiącym Salę Cesarską rezydencji biskupiej w Würzburgu. Na verso karty znajduje się szkic śpiącej postaci (prawdopodobnie dziewczynki) z jedną ręką podpierającą głowę i drugą - opartą z przodu.

Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia charakterystyczną głowę starego mężczyzny z długim, obwisłym nosem, zaciśniętymi wargami, łysiną nad czołem i bujnymi lokami z tyłu głowy, krótkowzrocznie marszczącego oczy. Szkic należy do grupy rysunków związanych z wykonaniem malowidła Inwestytura biskupa Würzburga Harolda, czyli nadanie mu w lenno księstwa Frankonii przez cesarza Fryderyka Barbarossę na sejmie Rzeszy w Würzburgu w 1168 roku. Harold (Harald) von Höchheim pochodził ze szlachty frankońskiej. Był proboszczem Fundacji Haug i kościoła Św. Gumperta w Ansbach. W 1165 roku został biskupem Würzburga i funkcję tę pełnił do śmierci w 1171 roku. Latem 1168 roku, w okresie tak zwanej Złotej Wolności, cesarz Fryderyk Barbarossa nadał mu tytuł książęcy, a wraz z nim władzę duchowną poszerzył o władzę świecką. Tym samym Würzburg został podniesiony do rangi księstwa.

Fresk uwieczniający to wydarzenie został namalowany w 1751 roku w Sali Cesarskiej (Kaisersaal) w rezydencji biskupiej w Würzburgu. Drobne różnice pomiędzy rysunkiem i freskiem widoczne w przedstawieniu szczegółów głowy wynikają ze sposobu pracy nad malowidłem, w trakcie której pierwotna koncepcja zawarta na rysunku przygotowawczym ulegała pewnym modyfikacjom.

Rysunek wykonany jest czarną kredką na białym papierze. Na verso, odwrotnej stronie karty papieru, znajduje się szkic ołówkiem popiersia postaci śpiącej za stołem. Jedną ręką podpiera ona głowę, a drugą opiera się o blat.

Ewa Gwiazdowska

magazyn