• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik); Greiffenclau zu Vollrads, Carl Philipp von (1690-1754) (fundator)

Głowa Barbarossy

  • rysunek
Głowa Barbarossy
1123
103
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • mężczyźni
  • kryzy
  • Sala Cesarska (rezydencja biskupia w Würzburgu)
  • Würzburg (Niemcy)
  • Fryderyk I Barbarossa (1122-1190)
  • Beatrycze I Burgundzka (1145-1184)
  • zaślubiny
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • Zaślubiny cesarza Fryderyka I Barbarossy z Beatrycze Burgundzką

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/607
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik); Greiffenclau zu Vollrads, Carl Philipp von (1690-1754) (fundator)
  • TytułGłowa Barbarossy
  • NazwaGłowa męska
  • Miejsce powstaniaWürzburg (Niemcy)
  • Czas powstaniaokoło 1751
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałpapier > papier czerpany
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 325 mm (wysokość)
      • 272 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym numer częściowo obcięty:
    • f 1
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • 618
    • ; nieznany
    • 3. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 4. Napis:
    • starty numer rosyjski:
    • (…)
    • ; Państwowe Muzeum Ermitażu (1764- )
    • 5. Napis:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek wypełnia kartę niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego o proporcjach zbliżonych do kwadratu. Brzegi karty prawdopodobnie zostały obcięte. Praca przedstawia studium zwróconej w prawo głowy mężczyzny. Ufryzowane loki opadają z tyłu na szeroką białą kryzę. Ostre, nieregularne rysy, nieco krzywy nos, duże, nierównomiernie osadzone w oczodołach oczy oraz krótki, hiszpański zarost cechują twarz młodego, przystojnego mężczyzny. Spojrzenie kieruje lekko ku górze. Rysunek odpowiada głowie postaci Fryderyka Barbarossy namalowanej na fresku Zaślubiny cesarza Fryderyka I Barbarossy z Beatrycze Burgundzką, zdobiącym Kaisersaal w rezydencji biskupiej w Würzburgu. Rysunek wykonany mocnymi równoległymi i krzyżującymi się kreskami modelującymi formę. Konturowanie zastosowano tylko do zewnętrznego obrysu twarzy i nosa oraz fałd kołnierza. Na verso karty znajduje się wykonany brązową kredką zarys pochylonej twarzy męskiej ukazanej na wprost.

Cesarz Fryderyk Barbarossa, chociaż żył w średniowieczu, w latach około 1122–1190, przedstawiony został według renesansowej mody hiszpańskiej. Ma ufryzowane włosy, krótki zarost i szeroką białą krezę, czyli kołnierz z nakrochmalonego, układanego w fałdy materiału. Maria Mrozińska, polska badaczka twórczości członków słynnego, osiemnastowiecznego rodu Tiepolów, weneckich artystów ustaliła, że studium głowy Barbarossy, przypisywane Giandomenicowi, w istocie jest dziełem jego ojca Giambattisty. Związane było z pracą nad freskiem Zaślubiny cesarza Fryderyka I Barbarossy z Beatrycze Burgundzką wymalowanym w 1751 roku w Sali Cesarskiej (Kaisersaal) w rezydencji biskupiej w Würzburgu. Chociaż między głowami na rysunku i na fresku istnieje bardzo duże podobieństwo, rozmaite szczegóły świadczą, że nie było ono kopią z fresku, a rysunkiem poprzedzającym malowidło. Te szczegóły to różnice w modelowaniu twarzy światłocieniem widoczne na boku i skrzydełku nosa, pobieżne opracowanie na rysunku kształtu nosa, czy zaledwie kilku loków na głowie. Rysunek wykonany jest czarną i białą kredką na niebieskim papierze weneckim. Przedstawiony na szkicu Fryderyk I Barbarossa z dynastii Hohenstaufów był synem Fryderyka II Jednookiego, księcia Szwabii i Judyty, córki Henryka IX Czarnego z rodu Welfów, księcia Bawarii. W 1155 roku był koronowany na cesarza Świętego Cesarstwa Narodu Niemieckiego. Dążył do wzmocnienia pozycji cesarza i trwałej niezależności od papieża. W 1189 roku zorganizował trzecią krucjatę przeciw bliskowschodniemu władcy Saladynowi, podczas której utopił się w nurcie rzeki Salef.

Ewa Gwiazdowska

magazyn