• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa Geometrii (dawniej: Głowa Ifigenii)

  • rysunek
Głowa Geometrii (dawniej: Głowa Ifigenii)
1286
147
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • kobiety
  • Geometria (personifikacja)
  • Kleopatra VII Filopator (69-30 przed naszą erą)
  • Marek Antoniusz (83-30 przed naszą erą)
  • Palazzo Labia (Wenecja)
  • Wenecja (Włochy)
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • Uczta Antoniusza i Kleopatry
  • Lorenzi Francesco (1723-1787)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/579
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa Geometrii (dawniej: Głowa Ifigenii) | Kopf der Geometria (niemiecki)
  • NazwaGłowa kobieca
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1744 - 1747
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałgruby; papier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 297 mm (wysokość)
      • 237 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • 1. f.
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • 36. X.rs
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • No 3071
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • ołówkiem:
    • 957
    • ; nieznany
    • 5. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 6. Napis:
    • dwa styczne owale:
    • ; nieznany
    • 7. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego, prostokątnego papieru weneckiego. Szkic głowy młodej kobiety zwróconej w prawo. Głowa ukazana jest w dużym skrócie perspektywicznym od dołu. Wyakcentowana została masywna szyja ze splotami włosów spływającymi po bokach. Twarz pełna z wydatnym podbródkiem i szerokimi ustami, nad którymi widać czubek nosa. Zarys oczu zaznaczony łukiem. Jasne włosy sczesane do tyłu, spięte i przybrane piórami, tworzą wałek pukli wokół twarzy. Lewe ramię wygląda na nagie, a prawe okrywa cienka szata. Rysunek wykonany krótkimi, równoległymi kreskami, plastycznie modelującymi formę i określającymi cienie za głową modelki. Jest to szkic przygotowawczy do personifikacji Geometrii, namalowanej na supraporcie, znajdującej się na prawo od głównej partii fresku Uczta Antoniusza i Kleopatry w salonie Palazzo Labia w Wenecji.

Rysunek Giambattisty Tiepola ukazuje w wirtuozerski sposób, w perspektywicznym skrócie od dołu, głowę młodej kobiety uosabiającej dziedzinę geometrii. Personifikacja tego działu matematyki ma pełną, uśmiechniętą twarz, o rysach często spotykanych na kompozycjach Giambattisty Tiepolo, typowych dla jego sztuki. Włosy kobiety są upięte w kunsztowny sposób, odpowiadający zapewne modzie panującej w ówczesnej Wenecji.

Szkic wykonany czarną i białą kredką na niebieskim papierze weneckim ze znakiem wodnym papiernika – dwoma stycznymi owalami – posłużył do postaci Geometrii wymalowanej w technice światłocieniowej zwanej chiaroscuro w salonie Palazzo Labia w Wenecji w 1745 roku. Postać była umieszczona na prawo od głównego fresku ze sceną Uczty Antoniusza i Kleopatry na łukowym naczółku portalu, czyli szczyciku wieńczącym wejście, będącym elementem architektonicznego wystroju salonu.

Palazzo Labia to barokowy gmach budowany w XVII i XVIII wieku przy Campo San Geremia w Wenecji, obok kościoła św. Jeremiasza, u ujścia kanału Cannaregio do Canale Grande. Giambattista Tiepolo na zlecenie patrycjuszy weneckich, braci Angela Marii i Paola Antonia Labia, w latach 1746–1747 ozdobił salę balową pałacu freskami z historią miłości egipskiej królowej Kleopatry, ostatniej władczyni hellenistycznego Egiptu i Marka Antoniusza, rzymskiego wodza i polityka. Malowidła te są uważane za arcydzieła.

Rysunek należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej. W latach siedemdziesiątych XX wieku, po licznych perturbacjach trafiły do Muzeum Narodowego w Szczecinie, do Gabinetu Grafiki Muzeum Narodowego.

Ewa Gwiazdowska

magazyn