• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Tiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)

Głowa pazia

  • rysunek
Głowa pazia
1478
352
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Tiepolo (rodzina)
  • rysunek wenecki
  • głowy
  • dzieci > chłopcy
  • kryzy
  • Kleopatra VII Filopator (69-30 przed naszą erą)
  • Marek Antoniusz (83-30 przed naszą erą)
  • Palazzo Labia (Wenecja)
  • Wenecja (Włochy)
  • Tiepolo, Giovanni Battista (1696-1770)
  • Lorenzi Francesco (1723-1787)
  • Spotkanie Antoniusza i Kleopatry

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Rys/573
  • Autor/WytwórcaTiepolo, Giambattista (1696-1770) (rysownik)
  • TytułGłowa pazia | Kopf eines Pagen (niemiecki)
  • NazwaGłowa chłopięca
  • Miejsce powstaniaWenecja (Włochy)
  • Czas powstania1744 - 1747
  • Technikaczarna kredka, biała kredka
  • Materiałgruby; papier > papier czerpany > papier czerpany z filigranem
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 218 mm (wysokość)
      • 202 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • X. 24.
    • ; nieznany
    • 2. Napis:
    • piórem w tonie brunatnym:
    • No 1382
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • ołówkiem:
    • 426
    • ; nieznany
    • 4. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, brunatna z napisem w otoku i głową gryfa w lewym profilu w polu oraz data ołówkiem:
    • Museum Stettin 1907
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 5. Napis:
    • trzy styczne owale:
    • ; nieznany
    • 6. Znak wodny:
  • Kolekcjarysunek włoski
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rysunek w układzie pionowym na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie kwadratu. Szkic głowy chłopca o delikatnych rysach z bujnymi blond lokami zwróconej w prawo, wykonany delikatnymi, płynnymi kreskami. Chłopiec ma twarz trójkatną, delikatnie cieniowaną o gładkim wypukłym czole, lekko wystających kościach policzkowych, cienkich brwiach, zwężonych oczach, nieco zadartym nosie i wydatnych ustach. Włosy ułożone "na pazia" zaczesane są nad czołem w lewo, zakrywają uszy, sięgając do kryzy otaczającej szyję i wystającej spod wysokiego kołnierza wamsa. W gęstych puklach oraz za szyją postaci zwiększony miejscami nacisk kredki przyciemnił cieniowanie. Szkic jest rysunkiem przygotowawczym do głowy pazia niosącego poduszkę w scenie Spotkanie Antoniusza i Kleopatry namalowanej w salonie Palazzo Labia w Wenecji.

Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia głowę chłopięcą o delikatnych rysach, okoloną burzą jasnych loków sięgających krezy – pofałdowanego kołnierza z cienkiej białej tkaniny, noszonego zgodnie z modą hiszpańską w XVI wieku. Jest to szkic głowy pazia niosącego poduszkę z koroną królewską w scenie Spotkania Antoniusza i Kleopatry. Paź ukazany został po prawej stronie fresku, malowidła ściennego z 1645 roku zdobiącego salon Palazzo Labia w Wenecji. Kleopatra, ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu (51–30 p.n.e.) poznała Marka Antoniusza – wodza i polityka rzymskiego, jednego z trzech współwładców starożytnego Rzymu, tak zwanego triumwira, podczas jego podróży po wschodnich prowincjach państwa. Została jego kochanką, a po finansowanych przez nią nieudanych kampaniach wojennych i posunięciach politycznych Antoniusza oboje popełnili samobójstwo.

Rysunek wykonany został czarną i białą kredką na niebieskim papierze produkowanym w Wenecji. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej.

Ewa Gwiazdowska

magazyn