• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Bartoli, Pietro Santi (1635-1700); Santi, Rafael (1483-1520) - Rossi, Giovanni Giacomo de (1627-1691)

Bóg daje Mojżeszowi tablice prawa na Górze Synaj

  • akwaforta (odbitka)
242
32
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • kobiety
  • mężczyźni
  • rośliny > drzewa (rośliny)
  • Mojżesz
  • religia (wierzenia) > chrześcijaństwo > Bóg Ojciec (religia)
  • Synaj, góra (Egipt)
  • religia (wierzenia) > chrześcijaństwo > Dekalog
  • Rossi, Giovanni Giacomo de (1627-1691) - dedykacja od
  • Simonelli, Niccolò (1611-1671) - dedykacja dla

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/4010/17
  • Autor/WytwórcaBartoli, Pietro Santi (1635-1700); Santi, Rafael (1483-1520) - Rossi, Giovanni Giacomo de (1627-1691)
  • TytułBóg daje Mojżeszowi tablice prawa na Górze Synaj | Dedit Dns Moysi in Monte Sinai duas tabulas testimonij lapideas (łacina)
  • NazwaScena biblijna
  • Miejsce powstaniaRzym (Europa; Włochy; Lacjum)
  • Czas powstania1650 - 1670
  • Technikaakwaforta
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany żeberkowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 271 mm (wysokość)
      • 395 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 106 mm (wysokość)
      • 272 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletD. Nicolao Simonellio Picturae omniumq. Bonarum Artium Cultori eximio
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • pieczęć okrągła, w kolorze różowym:
    • Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie Biblioteka
    • 2. Napis:
    • pieczęć prostokątna w kolorze lila:
    • M.P.Z. | Szczecin | Dział... | Nr...
    • 3. Pieczęć:
    • P.S. B. P.
    • 4. Napis:
    • Dedit Dn̄s Moysi in monte Sinai duas tabulas teʃtimonij lapideas Exod. Cap. 31 | Rafael Vrbinas Inu. | Io. Iacobus de Rubeis formis Romæ ad Temp Pacis cū Priu S. Pont.
    • 5. Napis:
    • Cumqᶚ deʃcenderet de monte tenebat duas tabulas uenerunt ad eum | omnes filij Israel. Exod. Cap. 34.
    • 6. Napis:
    • 2
    • 7. Napis:
    • 8. Napis:
  • Kolekcjagrafika włoska
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Druga rycina z cyklu piętnastu kompozycji pt. D. Nicolao Simonellio Picturae omniumq. Bonarum Artium Cultori eximio według dzieł Rafaela przedstawia symultanicznie dwie sceny biblijne w formacie wydłużonego prostokąta. Po lewej Bóg Ojciec spływa na obłoku z nieba na Górę Synaj i daje Mojżeszowi  do rąk dwie kamienne tablice z zapisanymi prawami dla Izraelitów. Po prawej Mojżesz stojąc przed Izraelitami prezentuje im tablice praw otrzymane od Boga.

NAPISY:  na przedst. l.d. monogram rytownika: P.S. B. P.; pod przedst. w dwu kolumnach: l. tytuł i źródło kompozycji, nazwisko projektanta, adres wydawcy i formuła przywileju: Dedit Dn̄s Moysi in monte Sinai duas tabulas teʃtimonij lapideas Exod. Cap. 31 | Rafael Vrbinas Inu. | Io. Iacobus de Rubeis formis Romæ ad Temp Pacis cū Priu S. Pont.; p. komentarz: Cumqᶚ deʃcenderet de monte tenebat duas tabulas uenerunt ad eum | omnes filij Israel. Exod. Cap. 34.; nad p. rogiem odc. pł. oł. nr planszy: 2; 

Rycina Pietra Santi Bartoliego (1635–1700), ukazująca symultanicznie dwie sceny biblijne opisane w Księdze Wyjścia (Wj 31 i 34) stanowi reprodukcję prawej części dolnego odcinka bordiury kompozycji Poświęcenie baranka Rafaela Santi (1483–1520). Po lewej stronie karty Mojżesz klęczy na płaskim, kamiennym szczycie góry Synaj i ujmuje prostokątny przedmiot przekazywany mu przez Boga, przedstawionego jako starca, unoszącego się na obłoku nad roślinnością porastającą stok góry. Drzewa i krzewy rosnące pomiędzy głazami, widoczne w tle postaci Mojżesza, oznaczają owocne następstwa otrzymania prawa przez Izraelitów. Po prawej stronie karty Mojżesz stoi przed zaskoczonymi i uradowanymi potomkami Izraela, mężczyznami i kobietami, pokazując im tablice prawa otrzymane od Boga.

Jest to druga plansza z cyklu D. Nicolao Simonellio Picturae omniumq. Bonarum Artium Cultori eximio, który zawierał 15 rycin Pietra Santi Bartoliego, w tym kartę z dedykacją i 14 rycin według kompozycji Rafaela Santi. Wymieniony w tytule cyklu Niccolò Simonelli (1611–1671), któremu wydawca, Giovanni Giacomo de Rossi (1627–1691) zadedykował prace, był sprzedawcą i miłośnikiem dzieł sztuki, zaprzyjaźnionym z wieloma artystami, m.in. Salvatorem Rosą i Pierem Franceskiem Molą. Doradzał niektórym kardynałom w zakresie sztuki, w tym bratankowi papieża Aleksandra VII, Flavio Chigi (1631–1693). W XVII-wiecznym Rzymie uchodził za bardzo wpływową postać świata sztuki.

Pietro Santi Bartoli był malarzem, rysownikiem, rytownikiem oraz starożytnikiem. Studiował u Pierre’a Lemaire’a (1612–1688) i Nicolas'a Poussin'a (1594–1665) w Rzymie. Należał do kręgu antykwariuszy, artystów i miłośników antyku. Choć poświęcił się grafice dokumentującej dzieła sztuki starożytnej, publikował także reprodukcje dzieł sztuki i architektury artystów bardziej mu współczesnych, czego przykładem jest prezentowana akwaforta.

Ewa Gwiazdowska

magazyn