Ilustracja dokumentacyjna z księgi Raccolta di Cento Tavole rappresentanti i Costumi... przedstawiająca różne antyczne przedmioty. Na prostokątnym, szrafowanym polu przedstawionych jest sześć przedmiotów. Od lewej pod numerem 5. trójnóg z siedzącą na nim Pytią; pod numerem 4. antyczne radło; pod numerem 2. na frontowej ściance podestu umocowane egipskie znaleziska w postaci harfy i talerza; pod numerem 3. na podeście stoi dzban do libacji; po prawej, pod numerem 1. prototyp liry wykonany ze skorupy żółwia, stojący na cokole w kształcie łabędzia.
l.g. nr tablicy: T. LXXIII; l. i śr.d. legenda: 1. Origine della Lira, formato con una veste di tartaruca; questo monumento lo possiede il Sig.r Giovanni Pierantoni Scultore | Pontificio. 2. Strumenti Egizij si vedono nel’Moseo in Firenze. 3 Vaso di metallo per libazioni abaco, posseduto dal Sig: Conte Clementi= /|ni. 4 Aratro antico nella Villa Albani. 5. Tripide cauato da una pittura Antica in una Stanza Sepolcrale scoperta poco distante dal | Tempio della Tosse in questo anno. 1795. Questo puol indicare la Pitia che dà le risposte sopra il Tripide d’Apollo. ; śr.d. nazwisko autora: Roccheggiani Fecit.
Rycina reprodukcyjna Lorenza Roccheggianiego przedstawia sześć antycznych wyrobów rzemieślniczych rozmaitego zastosowania. Po lewej trójnóg Apolla odwzorowany z obrazu znajdującego się w komorze grobowca odkrytego w 1795 roku koło świątyni Tosse, rzymskiej budowli stojącej przy via Tiburtina w Tivoli. Nogi naczynia w formie wazy oplecione są przez węże, a na krawędzi siedzi Pytia z laską opartą o ramię, która odpowiada na pytanie niewidocznego Apolla. Obok leży radło z willi Albani oparte o podest, na którym stoi metalowy dzban do libacji ze zbiorów hrabiego Clementiniego. Szyję naczynia zdobi relief ze sceną pochodu ku czci Bachusa, a na brzuścu widoczny jest potwór morski unoszący się na falach. Do frontowej ścianki podestu umocowano prostą formę harfy i okrągły talerz znalezione w Egipcie. Po prawej stronie karty stoi lira wykonana ze skorupy żółwia o ramionach w kształcie skręconych koźlich rogów, której podstawę stanowi łabędź trzymający rezonator pomiędzy uniesionymi skrzydłami. Instrument znajdował się w posiadaniu papieskiego rzeźbiarza Giovanniego Pierantoniego.
Omawiana plansza nr 73 pochodzi z albumu Raccolta di 100 tavole reppresentanti i costumi religiosi, civili a militari degli antichi…, wydanego w Rzymie w 1804 roku, zawierającego sto tablic przedstawiających religijne, świeckie i wojskowe stroje oraz sprzęty antyczne z obszaru Egiptu, Etrurii, Grecji i Rzymu. Ilustrator albumu, Lorenzo Roccheggiani, jako rytownik i rysownik pracował w latach 1804–1817. Był autorem kilku cykli grafik wydanych w Rzymie i Mediolanie, poświęconych antycznym zabytkom, strojom, meblom i motywom ornamentalnym.
Ewa Gwiazdowska