• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Roccheggiani, Lorenzo (czynny 1804-1817) - Raffaelli, Giacomo (1753–1836)

Prototyp liry, Instrumenty egipskie, Waza, Radło antyczne, Trójnóg

  • akwaforta (odbitka)
Prototyp liry, Instrumenty egipskie, Waza, Radło antyczne, Trójnóg
225
33
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • kultura antyczna > kultura egipska
  • kultura antyczna > kultura grecka
  • kultura antyczna > kultura rzymska
  • Pierantoni, Giovanni (1742-1817)
  • Niedlich, Johann Gottfried (1766-1837) - kolekcja
  • Museum der Stadt Stettin (1913–1945) - kolekcja
  • radła
  • wazy
  • instrumenty > instrumenty muzyczne > lira (instrument)
  • mity > mity greckie (mitologia) > trójnóg delficki
  • religia (wierzenia) > kapłanki > pytie
  • mitologia > mitologia grecka > bogowie olimpijscy > Apollo (mitologia)
  • święta > Dionizje
  • zwierzęta > zwierzęta fantastyczne > potwory morskie
  • instrumenty > instrumenty muzyczne > harfa (instrument)
  • Villa Albani (Rzym)
  • świątynia Tosse (Tivoli)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3985/74
  • Autor/WytwórcaRoccheggiani, Lorenzo (czynny 1804-1817) - Raffaelli, Giacomo (1753–1836)
  • TytułPrototyp liry, Instrumenty egipskie, Waza, Radło antyczne, Trójnóg | Origine della lira, Strumenti Egizij, Vaso, Aratro antico, Tripode (włoski)
  • NazwaGrafika reprodukcyjna
  • Miejsce powstaniaRzym
  • Czas powstania1804
  • Technikaakwaforta
  • Materiałpapier > papier żeberkowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 264 mm (wysokość)
      • 405 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 190 mm (wysokość)
      • 286 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletRaccolta di Cento Tavole rappresentanti i Costumi religiosi, civili, e militari degli antichi Egiziani, Etruschi, Greci, e Romani , Roma 1804
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • pieczęć prostokątna, fioletowa, numer dodany ołówkiem, przekreślony:
    • M.P.Z. | SZCZECIN | Dział... | Nr 1592
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie
    • 2. Napis:
    • okrągła, różowa:
    • Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie Biblioteka
    • ; Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie
    • 3. Pieczęć:
    • T. LXXIII
    • 4. Napis:
    • 1. Origine della Lira, formato con una veste di tartaruca
    • 5. Napis:
    • questo monumento lo possiede il Sig.r Giovanni Pierantoni Scultore | Pontificio. 2. Strumenti Egizij si vedono nel’Moseo in Firenze. 3 Vaso di metallo per libazioni abaco, posseduto dal Sig: Conte Clementi= /|ni. 4 Aratro antico nella Villa Albani. 5. Tripide cauato da una pittura Antica in una Stanza Sepolcrale scoperta poco distante dal | Tempio della Tosse in questo anno. 1795. Questo puol indicare la Pitia che dà le risposte sopra il Tripide d’Apollo.
    • 6. Napis:
    • Roccheggiani Fecit.
  • Kolekcjagrafika włoska
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Ilustracja dokumentacyjna z księgi Raccolta di Cento Tavole rappresentanti i Costumi... przedstawiająca różne antyczne przedmioty. Na prostokątnym, szrafowanym polu przedstawionych jest sześć przedmiotów. Od lewej pod numerem 5. trójnóg z siedzącą na nim Pytią;  pod numerem 4. antyczne radło; pod numerem 2. na frontowej ściance podestu umocowane egipskie znaleziska w postaci harfy i talerza; pod numerem 3. na podeście stoi dzban do libacji; po prawej, pod numerem 1. prototyp liry wykonany ze skorupy żółwia, stojący na cokole w kształcie łabędzia.

 l.g. nr tablicy: T. LXXIII; l. i śr.d. legenda: 1. Origine della Lira, formato con una veste di tartaruca; questo monumento lo possiede il Sig.r Giovanni Pierantoni Scultore | Pontificio. 2. Strumenti Egizij si vedono nel’Moseo in Firenze. 3 Vaso di metallo per libazioni abaco, posseduto dal Sig: Conte Clementi= /|ni. 4 Aratro antico nella Villa Albani. 5. Tripide cauato da una pittura Antica in una Stanza Sepolcrale scoperta poco distante dal | Tempio della Tosse in questo anno. 1795. Questo puol indicare la Pitia che dà le risposte sopra il Tripide d’Apollo. ; śr.d. nazwisko autora: Roccheggiani Fecit.

Rycina reprodukcyjna Lorenza Roccheggianiego przedstawia sześć antycznych wyrobów rzemieślniczych rozmaitego zastosowania. Po lewej trójnóg Apolla odwzorowany z obrazu znajdującego się w komorze grobowca odkrytego w 1795 roku koło świątyni Tosse, rzymskiej budowli stojącej przy via Tiburtina w Tivoli. Nogi naczynia w formie wazy oplecione są przez węże, a na krawędzi siedzi Pytia z laską opartą o ramię, która odpowiada na pytanie niewidocznego Apolla. Obok leży radło z willi Albani oparte o podest, na którym stoi metalowy dzban do libacji ze zbiorów hrabiego Clementiniego. Szyję naczynia zdobi relief ze sceną pochodu ku czci Bachusa, a na brzuścu widoczny jest potwór morski unoszący się na falach. Do frontowej ścianki podestu umocowano prostą formę harfy i okrągły talerz znalezione w Egipcie. Po prawej stronie karty stoi lira wykonana ze skorupy żółwia o ramionach w kształcie skręconych koźlich rogów, której podstawę stanowi łabędź trzymający rezonator pomiędzy uniesionymi skrzydłami. Instrument znajdował się w posiadaniu papieskiego rzeźbiarza Giovanniego Pierantoniego.

Omawiana plansza nr 73 pochodzi z albumu Raccolta di 100 tavole reppresentanti i costumi religiosi, civili a militari degli antichi…, wydanego w Rzymie w 1804 roku, zawierającego sto tablic przedstawiających religijne, świeckie i wojskowe stroje oraz sprzęty antyczne z obszaru Egiptu, Etrurii, Grecji i Rzymu. Ilustrator albumu, Lorenzo Roccheggiani, jako rytownik i rysownik pracował w latach 1804–1817. Był autorem kilku cykli grafik wydanych w Rzymie i Mediolanie, poświęconych antycznym zabytkom, strojom, meblom i motywom ornamentalnym.

Ewa Gwiazdowska

magazyn