• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Breme, Ferdinando Arborio Gattinara (1807-1869); Lovera, Carlo (czynny 1869-1886)

Bagno

  • grafika
Bagno
135
21
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • pejzaże > pejzaże nadwodne
  • bagna
  • statki > łodzie > łodzie rybackie
  • rybacy
  • roślinność
  • rośliny > drzewa (rośliny) > wierzba (drzewo)
  • rośliny > drzewa (rośliny) > olcha (drzewo)
  • rośliny > pałki (rośliny)
  • rośliny > trzciny (rośliny)
  • Museum der Stadt Stettin (1913–1945) - kolekcja
  • pejzaże > pejzaże włoskie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/3544
  • Autor/WytwórcaBreme, Ferdinando Arborio Gattinara (1807-1869); Lovera, Carlo (czynny 1869-1886)
  • TytułBagno | Il Padule (włoski)
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaTuryn (Włochy)
  • Czas powstania1870
  • Technikaakwaforta, akwatinta
  • Materiałpapier
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 262 mm (wysokość)
      • 362 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 219 mm (wysokość)
      • 283 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletL’acquaforte. Società d’artisti Italiani, Torino 1870, Anno II, Torino, Carlo Lovera 1870
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • okrągła sepią:
    • Museum Stettin
    • 2. Napis:
    • nazwisko artysty:
    • Sartirana inv. e inc.
    • 3. Napis:
    • pieczęć prostokątna w kolorze lila z dopisanym ołówkiem numerem:
    • FS.
    • 4. Napis:
    • IL PADULE
    • 5. Znak:
    • Lovera imp.
    • 6. Napis:
    • M.P.Z. Szczecin Dział...Nr... 2447
    • 7. Napis:
    • 8. Pieczęć:
    • 9. Napis:
  • Kolekcjagrafika włoska
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rycina z teki grafik warsztatowych Stowarzyszenia Artystów włoskich L’acquaforte. Società d’artisti Italiani, wydanego w Turynie przez Carla Loverę, rocznik II, 1870 przedstawia panoramę bagien i mokradeł. W prostokątnym, poziomym obramieniu konturowym widok rozległego pejzażu włoskiej równiny otoczonej pasmem górskim widocznym na horyzoncie. Na pierwszym planie płytkie rozlewisko porośnięte trzcinami. W głębi po lewej stronie, przy brzegu, na którym rośnie stare drzewo, na tle oświetlonej wody widoczna sylwetka pochylonego rybaka na dziobie łódki. Dalekie brzegi otaczające bagno porośnięte są lasem łęgowym. 

NAPISY: pod przedst.. l. nazwisko artysty: Sartirana inv. e inc.; p. monogram wiązany artysty: FS.; niżej śr. tytuł: IL PADULE; w p.d. rogu pł. nazwisko wydawcy: Lovera imp.

Kompozycja zatytułowana Il Padule (pol. Bagno) przedstawia panoramę bagien i mokradeł, których brzegi i płycizny porastają trzciny, pałki wodne oraz wierzby i olchy. Pośrodku mokradeł unosi się wąska łódka, a na jej dziobie pracuje samotny rybak. W dali, na tle jasnego nieba, rysuje się łagodny kontur zamglonego pasma górskiego. Kompozycja odzwierciedla przygotowanie naukowe i specjalizację przyrodniczą artysty.

Rycina, której autorem jest Ferdinando Duca Di Sartirana, pochodzi z albumu L’acquaforte. Società d’artisti Italiani, Torino 1870, Anno II, Torino, Carlo Lovera 1870.

Ferdinando Duca Di Sartirana, a właściwie Ferdinando Arborio Gattinara di Breme, diuk ziem Sartirana i Lomellina, markiz Breme urodził się w 1807 w Mediolanie. Studiował nauki przyrodnicze w Mediolanie i Turynie. Specjalizował się w entomologii i ornitologii, a od 1841 był członkiem Akademii Nauk w Turynie. Sztuką zajmował się z zamiłowania i już w czasie studiów obracał się w towarzystwie artystów, był autorem ilustracji naukowych i kompozycji pejzażowych, obrazów i rycin. Czynny był także jako mąż stanu, od 1849 roku aż do śmierci zasiadał w wyższej izbie parlamentu Królestwa Sardynii. W 1861 roku otrzymał najwyższe odznaczenie Rycerskiego Zakonu Królewskiego Domu Sabaudzkiego: Order Świętych Maurycego i Łazarza. Zmarł we Florencji w 1869 roku, 2 lata po otrzymaniu tytułu diuka Sartirany.

Ewa Gwiazdowska

magazyn