• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Ricciani, Antonio (1775 - nie przed 1836); Borani, Giovanni Battista (czynny 1810–1840); Vinci, Leonardo da (1452-1519)

Św. Maria Magdalena

  • grafika
157
22
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • kobiety
  • portrety > portrety kobiece
  • półpostacie
  • portrety świętych
  • symbole > kielich (symbol)
  • perły
  • stroje > stroje kobiece
  • Alquier, Charles-Jean-Marie (1752-1826) - dedykacja dla
  • święci > Maria Magdalena, święta (I wiek) - ikonografia
  • Aldobrandini (ród)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/2916
  • Autor/WytwórcaRicciani, Antonio (1775 - nie przed 1836); Borani, Giovanni Battista (czynny 1810–1840); Vinci, Leonardo da (1452-1519)
  • TytułŚw. Maria Magdalena
  • NazwaPostać biblijna
  • Miejsce powstaniaRzym (Włochy)
  • Czas powstania1805 - 1814
  • Technikamiedzioryt
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany welinowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 530 mm (wysokość)
      • 385 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 432 mm (wysokość)
      • 325 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • pieczęć okrągła sepią z datą dopisaną ołówkiem:
    • Leon: a Vincio pinx
    • ; Museum der Stadt Stettin
    • 2. Napis:
    • G. B. Borani del.
    • 3. Napis:
    • Ant. Ricciani inc.
    • 4. Napis:
    • DILEXIT MVLTVM | A. S. Eccza il Sig.re Carlo Gio: Maria Alquier | Commandante della Legion d'Onore, e Ambasciatore di | S.M. l'Imperatore dé Francesi, Re d'Italia | Antonio Ricciani D.D.D.
    • 5. Napis:
    • EX ORIGINALI TABVLA OLIM IN AEDIBVS ALDOBRANDINIS.
    • 6. Napis:
    • Museum Stettin 1907
    • 7. Pieczęć:
    •  
    • 8. Napis:
    • Graf 669
    • 9. Napis:
    • 8,16 / 4 proof
  • Kolekcjagrafika włoska
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Postać młodej kobiety ujęta w 3/4, zwrócona w przeciwskręcie, twarzą w lewo, spoglądająca z ukosa na widza. Ubrana w modny strój bogatej damy; suknia z szerokim prostokątnym dekoltem ozdobionym broszą z pereł otaczających gemmę, upiętą nad biustem. Dekolt zdobi wystająca spod niego biała koszula delikatnie marszczona i obszyta pasmanterią. Rękaw sukni długości 3/4, obfity, przymarszczony na ramieniu. Spod niego wysuwa się rękaw, prawdopodobnie batystowej, koszuli zakończony delikatną falbanką. Na lewe ramię narzucony płaszcz przytrzymywany przez kobietę ręką na wysokości pasa. W prawej dłoni o charakterystycznych dla stylu Leonarda wydłużonych, wygiętych palcach święta trzyma naczynie z olejami mające formę kielicha nakrytego kopulastą przykrywką z wklęsłym kołnierzem. Twarz delikatna, lekko uśmiechnięta, potraktowana sfumato, w typie Mony Lizy. Włosy w drobnych puklach opadają na szyję, osłonięte delikatnym obcisłym czepkiem z tkaniny w kratkę, nad czołem obszytym rzędem pereł; jedna ze środkowych pereł jest większa. Za głową delikatnie zaznaczona kolista aureola. Postać wydobyta z ciemnego tła silnym światłem padającym ukośnie z lewej strony. Pod przedstawieniem napisy nazwiska malarza i rytownika, dedykacja z nazwiskiem autora oraz źródło pochodzenia obrazu.

Miedzioryt Antonia Riccianiego (1775 –1836 lub 1847), wykonany między 1805 i 1814 rokiem, przedstawia świętą Marię Magdalenę w ujęciu do pasa, stojącą na ciemnym tle, w tak zwanym przeciwskręcie. Jest obrócona w prawo, ale głowę zwraca w lewo. Ukazana została jako młoda kobieta w stroju, fryzurze i makijażu bogatej florenckiej damy o delikatnych rysach, która skromnie spuszcza spojrzenie w dół. Pod obszernym, trzyćwierciowym rękawem jej luźnej sukni, zakończonym obcisłym mankietem, widoczny jest długi rękaw białej koszuli. Duży, trapezowaty dekolt, wykończony pasmanterią i ozdobiony broszą z pereł, odsłania gładką skórę. Z lewego ramienia Magdaleny opada płaszcz podtrzymywany na przedramieniu. Włosy ukryte są pod gładkim czepkiem w kratkę, a wzdłuż skroni opadają na plecy drobno trefionymi pasmami. Nad czołem czepek zdobiony jest sznurem pereł z kameą. Święta w silnie wydłużonej, szczupłej ręce trzyma puchar z przykrywką, toczony z kości słoniowej. Kompozycyjnie naczynie na olejki, przesunięte w prawo, tworzy przeciwwagę dla głowy postaci, pod względem znaczeniowym stanowi atrybut św. Marii Magdaleny.

Praca była dedykowana Carlovi Giovanniemu Marii Alquierowi (1752–1826), ambasadorowi Francji w Królestwie Włoch, odznaczonemu Krzyżem Komandorskim Orderu Legii Honorowej. Pierwowzorem ryciny był obraz Leonarda da Vinci (1452–1519) znajdujący się w siedzibie rodu Aldobrandini, o czym informuje jeden z podpisów na grafice. Rysunek pomocniczy wykonał Giovanni Battista Borani (czynny 1810–1840). To jednak dzięki kunsztowi Ricciani'ego rycina świetnie oddaje typowe dla Leonarda idealizowane, subtelnie cieniowane rysy kobiecej twarzy i dłoni. 

Antonio Ricciani, rytownik reprodukcyjny i rysownik, wykształcony i pracujący w Rzymie. Wykonywał grafiki głównie o tematyce mitologicznej i religijnej, a także historycznej, według kompozycji mistrzów dawnych i współczesnych. W 1812 r. został członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza (Accademia Nazionale di San Luca), w XIX wieku wciąż uważanej za najlepszą akademię sztuk pięknych w Europie.

Ewa Gwiazdowska

magazyn