• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
Labruzzi, Carlo (1748-1817); Buonarotti, Michał Anioł (1475-1542)

Apollo w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry

  • grafika
Apollo w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry
199
38
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • sceny mitologiczne
  • mitologia > mitologia grecka > bogowie olimpijscy > Apollo (mitologia)
  • mitologia > mitologia rzymska > Wenus (mitologia)
  • mitologia > mitologia grecka > bogowie olimpijscy > Zeus (mitologia)
  • mitologia > mitologia grecka > Midas (mitologia)
  • mitologia > mitologia grecka > Herkules (mitologia)
  • mitologia > mitologia grecka > Marsjasz (mitologia)
  • Museum der Stadt Stettin (1913–1945) - kolekcja

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/2438
  • Autor/WytwórcaLabruzzi, Carlo (1748-1817); Buonarotti, Michał Anioł (1475-1542)
  • TytułApollo w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry | Apollo alla presenza di molto Numi ordina sia scorticato Marsia (włoski)
  • NazwaScena mitologiczna
  • Miejsce powstaniaFlorencja (Włochy); nieznane
  • Czas powstaniaokoło 1801 - 1810
  • Technikaakwaforta
  • Materiałpapier > papier welinowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 318 mm (wysokość)
      • 331 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 318 mm (wysokość)
      • 350 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletNicola Passerini, Umrisse nach den Werken des Michelangelo in Florenz
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • pieczęć okrągła sepią z datą dopisaną ołówkiem:
    • Apollo alla presenza di molti Numi ordina sia scorticalo Marsia. | Il re Mids assiste colle orecchie (...) coperte, perche cangiate in orecchie asinine.
    • 2. Napis:
    • pieczęć prostokątna w kolorze lila ze śladami po startym dawnym numerze inwentarzowym a kolejnym przekreślonym:
    • C. Labruzzi fece.
    • 3. Napis:
    • M. A. Bonaroti inv.
    • 4. Napis:
    • 548
    • 5. Napis:
    • Museum Stettin 1907
    • 6. Pieczęć:
    • M.P.Z. | Szczecin | Dział... | nr... | 731
    • 7. Pieczęć:
    • 8. Napis:
  • Kolekcjagrafika włoska
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rycina reprodukcyjna z publikacji kompozycji konturowych według dzieł Michała Anioła przedstawia scenę mitologiczną z przygotowań do obdarcia ze skóry Marsjasza na rozkaz Apolla. Na pionowej osi przedstawienia Marsjasz z rękami uniesionymi na głową przywiązany do uschniętego pnia drzewa spogląda na oprawcę klęczącego u jego stóp z półkolistym nożem. Poniżej kamienia, na którym stoi Marsjasz, leży porzucona syringa. Po lewej stronie Apollo z lirą siedzi na swym płaszczu podścielonym na murawie. Powyżej niego gromadzą się inni przedstawiciele Olimpu. Merkury z laską zwraca się do Herkulesa opartego na maczudze wskazując mu zdarzenie. Za ich plecami trzy inne postacie. Obejmująca się para Wenus i Mars, którym towarzyszy lew oraz nieokreślony starzec. Po prawej stronie król Midas z klapkami na uszach i trzech przedstawicieli Nubijczyków. W głębi dwie rozpaczające postacie (prawdopodobnie Pan i satyr). Scena rozgrywa się w górskim, lesistym wąwozie.

Scena mitologiczna rytowana przez Carla Labruzziego (1748–1817) według pierwowzoru Michała Anioła Buonarottiego (1475–1542) ukazuje jeden z czynów Apolla, opiekuna sztuk pięknych, który w obecności bogów olimpijskich zarządza odarcie Marsjasza ze skóry. Obnażony Marsjasz zwisa wzdłuż pnia suchego drzewa, do którego został przywiązany za nadgarstki. Przed nim leży syringa – instrument muzyczny na którym zwykł grać. U jego stóp przyklęka kat i trzymając nóż chwyta muzyka za nogę, aby go obedrzeć ze skóry. Kara ma być wymierzona za to, że Marsjasz ważył się konkurować z Apollem w pięknej grze na instrumencie. Bóg siedzi obok, na kamieniu, z lirą w ręku, a za jego plecami stoją poruszeni Herkules wsparty na maczudze oraz kilkoro bogów: Merkury, Wenus, Mars i Zeus. Naprzeciw Apolla, po drugiej stronie drzewa, zasiadł król Midas w czapce zasłaniającej ośle uszy i w koronie. Za nim stoją mieszkańcy królestwa. W głębi, w gaju porastającym górski stok, dwie postacie rozpaczają nad męczeństwem Marsjasza.

Kompozycja Apollo alla presenza di molti Numi ordina sia scorticato Marsia pochodzi prawdopodobnie z cyklu 12 plansz do dzieła Nicola Passeriniego Cenni dopo le opere di Michelangelo a Firenze wydanego w Rzymie na początku XIX wieku, którego niemieckie wydanie nosiło tytuł Umrisse nach den Werken des Michelangelo in Florenz.

Carlo Labruzzi, rysownik, malarz i rytownik, w 1781 przyjęty do Congregazione Virtuosi, a w 1796 do Akademii św. Łukasza, początkowo malował pejzaże z historycznym sztafażem. W późniejszym okresie tworzył kompozycje o różnorodnej tematyce. Podczas pobytu w Polsce w 1778 malował portrety rodziny Potockich. Od 1814 był dyrektorem akademii w Perugii. Współpracował z oficynami Kunstverlag Frauenholz w Norymberdze i Dall’Armi w Rzymie. Wykonał cykle rycin konturowych wg malowideł Masaccia (1401–1428) w bazylice San Clemente w Rzymie i kompozycji Michała Anioła we Florencji oraz cykl widoków Rzymu i okolic. Specjalizował się w rysowaniu postaci typowych, grup postaci oraz ubiorów, które zostały opublikowane w kilku cyklach.

Ewa Gwiazdowska

magazyn