• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Miasto Wolgast. (zleceniodawca)

Odcisk tłoka pieczętnego

  • odcisk tłoka pieczętnego
Odcisk tłoka pieczętnego
610
106
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • herb Wolgast
  • wieża (symbol)
  • klucze > klucze świętego Piotra
  • prawa miejskie
  • lokacja
  • lak
  • odcisk tłoka pieczętnego
  • święty Piotr Apostoł (około 33 – około 64 lub 67)
  • Otto Hupp, niemiecki grafik i heraldyk (1859-1949)
  • Pomorze
  • Księstwo wołogoskie 1295-1478 [pierwszy podział Księstwa Zachodniopomorskiego] (państwo historyczne)
  • Wolgast (zleceniodawca, właściciel pieczęci)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Sf/558/61
  • Autor/WytwórcaMiasto Wolgast. (zleceniodawca)
  • NazwaOdcisk tłoka pieczętnego
  • Miejsce powstaniaEuropa (region historyczny); Księstwo wołogoskie 1295-1478 [pierwszy podział Księstwa Zachodniopomorskiego] (państwo historyczne); Pomorze
  • Czas powstania1295
  • Technikaodciskanie
  • Materiałlak
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • nazwa pieczęci:
    • SIGILLVM. CIVITATIS. WOLGAST.
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Numizmatyki
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

W polu pieczęci w perełkowej obwódce wieża obronna z dwoma gryfami wspiętymi na krenelarzu. Po bokach wieży klucze w słup, skierowane piórami na zewnątrz. Napis w otoku: + SIGILLVM. CIVITATIS. WOLGAST. Obwódka zewnętrzna perełkowa. Na odwrotnej stronie

Odcisk pieczęci miejskiej Wołogoszczy z ok. 1295 roku wspomina w swojej publikacji „Die Wappen und Siegel der deutschen Städte, Flecken und Dörfer (Herby i pieczęcie niemieckich miast, miejsc i wsi) niemiecki grafik i heraldyk Otto Hupp (1859–1949). Uważa ją za najstarszą znaną pieczęć miasta lokowanego w 1284 roku. W polu pieczęci przedstawiono blankowaną wieżę z otworem wejściowym oraz z hurdycją, czyli drewnianym gankiem wysuniętym poza obręb muru, pozwalającym obrońcom razić napastników na wprost i z góry. Stojące po obu stronach na krenelażu wspięte gryfy opierają się o hurdycję przednimi łapami. Po bokach wieży umieszczono klucze zwrócone brodami na zewnątrz, które wskazują na świętego Piotra, patrona kościoła w Wołogoszczy. Według obecnej interpretacji gryfy nawiązują do książąt pomorskich, zaś wieża symbolizuje ufortyfikowane miasto. Symbolika wieży jest jednak bardziej złożona. We wczesnym średniowieczu zastrzeżona była dla suwerena oraz jego lenników. Wprawdzie w XIII wieku władcy przenieśli się do zamków, a wieża stała się elementem fortyfikacji miejskich, jednak w świadomości społecznej nadal funkcjonowała jako atrybut władzy i wysokiego statusu mieszkańca. Wieża w herbie miejskim oznacza więc samorządność i wolność bogatego mieszczaństwa aspirującego również do niezależności politycznej. Herb był modyfikowany na przestrzeni wieków. Przejściowo, w XIV stuleciu utracił nawet wieżę i przestawiał jedynie gryfa z kluczami. Współczesny herb miejski zaprojektowany pod koniec XIX wieku w ogólnych zarysach odwzorowuje przedstawienie widoczne na pieczęci z 1295 roku, jakkolwiek wprowadzono kilka zmian. Zadaszeniu wieży nadano kształt kopuły, otwór wejściowy zamknięto drzwiami, a gryfy ustawiono na brodach kluczy opartych na ziemi.

Mieszko Pawłowski

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych, ul. Staromłyńska 27, Szczecin