• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany

Tetradrachma

  • moneta
Tetradrachma
275
57
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Zeus (mitologia)
  • Zeus Aetoforos (ikonografia)
  • Herakles (mitologia)
  • tetradrachmy
  • Aleksander III Wielki, król Macedonii (356-323 przed naszą erą) - ikonografia
  • starożytna Grecja (cywilizacja)

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/N/14911
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany
  • NazwaTetradrachma
  • Miejsce powstaniaAke, miasto historyczne (Fenicja) (wybicie); Akka (Izrael)
  • Czas powstania-310 - -301
  • Technikabicie
  • Materiałsrebro
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 5.9 mm (wysokość)
    • 28.4 mm (średnica)
    • 17.21 g (masa)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • nieokreślona inskrypcja fenicka:
    • ΑΛΕΞΑΝΔΡοΥ
    • 2. Napis:
    • imię królewskie:
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Numizmatyki
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na awersie głowa młodego Heraklesa w skórze lwa w prawo. Wokół perełkowa obwódka. Na rewersie Zeus na tronie w lewo. W prawej, wyciągniętej ręce orzeł, w lewej długie berło. Z prawej strony po grecku imię królewskie: ΑΛΕΞΑΝΔΡοΥ (Aleksandra), z lewej strony litery fenickie. Wokół perełkowa obwódka.

Aleksander III zwany Wielkim (336–323 p.n.e.) w krótkim czasie stworzył wielkie imperium rozciągające się od Grecji i Egiptu aż po Indie. Cały ten obszar znalazł się tym samym w kręgu kultury, języka i obyczajów greckich. Dostęp do lokalnych złóż szlachetnych kruszców oraz perskie złoto i srebro umożliwiły produkcję monet obiegających na terenie tego rozległego państwa. Mennictwo zostało zorganizowane w oparciu o attycki system wagowy, według którego bito srebrne drachmy (4,36 g) i tetradrachmy (17,44 g) oraz złote statery, uzupełniane o monety brązowe. Na srebrnych emisjach umieszczono wizerunek głowy młodego Heraklesa w lwiej skórze rysami przypominającego Aleksandra i postać Zeusa siedzącego na tronie z orłem w dłoni. W świecie greckim na awersy monet trafiały wyobrażenia określonych bóstw, herosów lub inne święte symbole. Osoby żyjące nie mogły sobie na to pozwolić. W ikonografii monetarnej dokonała się rewolucja, a wizerunek Heraklesa był aluzją do Aleksandra jako herosa. Po śmierci Aleksander został ubóstwiony i uznany za syna Zeusa Ammona, którego portrety pojawiły się na monetach jego następców (diadochów). Na rewersie prezentowanej monety widzimy wizerunek Zeusa na tronie z orłem (Zeus Aetoforos), w pozie przypominającej posąg Zeusa Olimpijskiego. Na stemplu gromowładny bóg przedstawiony został w profilowym ujęciu z orłem, w którego czasami sam się przemieniał. Jedyny napis ALEZANROY odnosił się do imienia Aleksandra występującego w mianowniku liczby pojedynczej.

Popularne na rynku tetradrachmy, a szczególnie ateńskie „sówki” (z wizerunkiem głowy Ateny i sową) naśladowane były w różnych regionach starożytnego świata. W przypadku prezentowanej monety mamy do czynienia ze starannym naśladownictwem dokładnie oddającym styl i attycki standard oryginału. Niewielkie różnice występujące w zakresie detali świadczą raczej o greckim kręgu produkcji i emisji datowanej na początek III wieku p.n.e.

Genowefa Horoszko

magazyn