• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Aleksander Sewer, cesarz rzymski (208-235) (emitent)

Denar

  • moneta
Denar
369
55
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • wieniec laurowy
  • kirys (uzbrojenie)
  • paludamentum
  • monety rzymskie
  • personifikacje rzymskie
  • Spes (mitologia)
  • Nadzieja (personifikacja)
  • cesarze rzymscy
  • portrety władców
  • popiersia
  • Sewerowie (ród)
  • Aleksander Sewer, cesarz rzymski (208-235) - ikonografia

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/N/11522
  • Autor/WytwórcaAleksander Sewer, cesarz rzymski (208-235) (emitent)
  • NazwaDenar
  • Miejsce powstaniaCesarstwo Rzymskie (państwo historyczne; Afryka; Azja; Europa); Rzym (Włochy) (wybicie)
  • Czas powstania231 - 235
  • Technikabicie
  • Materiałsrebro
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 2.1 mm (wysokość)
    • 20.9 mm (średnica)
    • 3.01 g (masa)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • personifikacja:
    • SPES PVBLICA
    • ; Aleksander Sewer, cesarz rzymski (208-235)
    • 2. Napis:
    • imię władcy, tytulatura:
    • IMP ALEXANDER PIUS AUG.
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Numizmatyki
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Na awersie popiersie brodatego cesarza w wieńcu laurowym, kirysie i spiętym na ramieniu paludamentum w prawo. W otoku tytulatura: IMP ALEXANDER PIUS AUG.

Na rewersie Spes (personifikacja nadziei) w udrapowanej sukni kroczy w lewo. W prawej ręce trzyma kwiat, lewą unosi brzeg sukni. W otoku napis: SPES PVBLICA

W Cesarstwie Rzymskim powszechnym środkiem wymiany był denar. Początkowo bity niemal z czystego srebra, stopniowo tracił swój pełnowartościowy charakter. W III wieku pogłębiający się kryzys polityczny i ekonomiczny imperium doprowadził system monetarny na skraj upadku. Za panowania Aleksandra (231–235) ostatniego przedstawiciela dynastii Sewerów, zawartość szlachetnego kruszcu w denarach wahała się w granicach 43–50%. Stemple monet wypełniały rozmaite wyobrażenia, często związane z aktualną sytuacją polityczną lub militarną. Z zasady na awersie widniał naturalistyczny portret cesarza z wieńcem laurowym, a na odwrocie ustalił się jasny schemat przedstawień symbolicznych, które otaczały odpowiednie legendy.

Krótko panujący, tolerancyjny i pokojowo nastawiony Aleksander Sewer próbował zmienić politykę wewnętrzną kraju, ograniczyć władzę wojskowych i przywrócić rolę zmarginalizowanego senatu. Propaganda monetarna nabrała pokojowego wymiaru, wzrosła liczba personifikacji symbolizujących abstrakcyjne wartości i idee, takie jak sprawiedliwość (Aequitas), wierność (Fides), wolność (Libertas), pobożność (Pietas), zdrowie (Salus), czy nadzieja (Spes).

Na prezentowanym denarze głowę cesarza pokrywa wieniec laurowy, a krocząca Spes z kwiatem uosabia nadzieję na dobre zbiory, bogactwo i bezpieczeństwo. Towarzysząca jej legenda: SPES PUBLICA odwoływała się do pomyślności całego społeczeństwa. Spes była jedną z nielicznych personifikacji, której przedstawienie było ściśle określone i niezmienne od czasu panowania Wespazjana. Dążenie do pokojowej egzystencji państwa oraz wzmocnienie autorytetu i zakresu władzy cesarza w oparciu o senat nie powiodło się. Zabójstwo Aleksandra Sewera (235) zakończyło umowny w historii cesarstwa okres pryncypatu, gdy cesarza tytułowano jako pierwszego wśród równych (primus inter pares).

Genowefa Horoszko

magazyn