• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (nyamakala; nùmu; "forgeron en bois"; blacksmith-sculptor; z kasty kùle) - Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych) (zleceniodawca) - Bozo lub Bambara / Bamana

Lalka teatralna Ton Fa (opiekun/patron męskiej części Kamalen Ton)

  • rzeźba, lalka teatralna
Lalka teatralna Ton Fa (opiekun/patron męskiej części Kamalen Ton)
690
109
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Denis Nidzgorski-Gordier
  • Oleńka Darkowska-Nidzgorski
  • mężczyzna
  • widowisko
  • spektakl
  • Kono donkili
  • teatr Sogo bò

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/6111
  • Autor/Wytwórcanieznany (nyamakala; nùmu; "forgeron en bois"; blacksmith-sculptor; z kasty kùle) - Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych) (zleceniodawca) - Bozo lub Bambara / Bamana
  • NazwaLalka teatralna Ton Fa (opiekun/patron męskiej części Kamalen Ton)
  • Miejsce powstaniaRepublika Mali (Afryka)
  • Czas powstaniamiędzy 1951 - 1988
  • Technikamalowane, techniki snycerskie, ciosane
  • Materiałwłosy ludzkie; lakier styrenowy; farby akrylowe; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno; lusterka; drut metalowy
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 38.5 cm (wysokość)
      • 10 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali (Afryka)
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Lalka teatralna (marionnette) mocowana do stelaża okrytego tkaninami, pod którym ukrywa się lalkarz-animator, trzymający często w dłoniach wyrzeźbione drewniane ręce, jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali. Przedstawia opiekuna męskiej części stowarzyszenia młodych Kamalen Ton.

Stowarzyszenie jest właścicielem lalek i odpowiada za organizację przedstawień. Należą do niego wszyscy młodzi chłopcy i dziewczęta, którzy przeszli już inicjację. Pozostają członkami stowarzyszenia do zamążpójścia (jak to jest w przypadku dziewcząt) lub do ukończenia 40 lat. Obecnie zdarza się, że starsze zamężne kobiety, które są wyjątkowo dobrymi śpiewaczkami, pomimo wieku i swojego statusu nadal są aktywnymi członkiniami Kamalen Ton. To samo dotyczy mężczyzn, którzy pozostają o wiele dłużej w szeregach stowarzyszenia, nawet jeżeli nie odgrywają w nim ważnej roli. W każdej wiosce jest zazwyczaj jedno takie stowarzyszenie, choć w niektórych, naprawdę dużych, może być ich więcej.

Ton kładzie nacisk na rozwój fizyczny członków, nabywanie wiedzy o kulturze, pełni też ważną rolę w procesie socjalizacyjnym. Młodzi podzieleni są na kilka grup wiekowych, zwanych flan-bolo (lub flamakew). Kamalen ton ma swojego przywódcę, którym jest jeden ze starszych mężczyzn cieszący się autorytetem – ton-tigi („szef ton”). Finansowanie działalności rozrywkowej ton pochodzi ze składek członkowskich oraz pieniędzy uzyskanych za pracę, którą młode kobiety i mężczyźni wykonują na rzecz swojego stowarzyszenia.

Lalka Ton Fa występuje w parze z Ton Ba (MNS/AF/5900). Tańcząc razem wychwalają wspólną pracę kobiet i mężczyzn oraz podkreślają harmonię społeczną.

Dar Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.

Ewa Prądzyńska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin