• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (nyamakala; nùmu; "forgeron en bois"; blacksmith-sculptor; z kasty kùle) - Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych) (zleceniodawca) - Bozo

Lalka teatralna Kalhaldi (muzułmański uczony)

  • rzeźba, lalka teatralna
Lalka teatralna Kalhaldi (muzułmański uczony)
824
135
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Denis Nidzgorski-Gordier
  • Oleńka Darkowska-Nidzgorski
  • marabut
  • Ton Fa
  • królestwo Ségou
  • Amadou Hampaté Bâ
  • mężczyzna
  • maani
  • widowisko
  • spektakl
  • Kono donkili
  • teatr Sogo bò

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/5976
  • Autor/Wytwórcanieznany (nyamakala; nùmu; "forgeron en bois"; blacksmith-sculptor; z kasty kùle) - Kamalen Ton (stowarzyszenie młodych) (zleceniodawca) - Bozo
  • NazwaLalka teatralna Kalhaldi (muzułmański uczony)
  • Miejsce powstaniaRepublika Mali (Afryka)
  • Czas powstaniamiędzy 1951 - 1984
  • Technikamontowane, szyte, malowane, techniki snycerskie, ciosane
  • Materiałwłókno roślinne (sznurek); drut; lakier styrenowy; farby akrylowe; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno; tkanina fabryczna
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 75 cm (wysokość)
      • 38 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali (Afryka)
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Lalka teatralna (marionnette) typu maani, z rękoma ruchomymi w ramionach oraz łokciach, animowana od dołu przez lalkarza przy pomocy sznurków, tańczy na tzw. mobilnej scenie. Jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali.

W teatrze Sogo bò nie ma dialogów, lalki odgrywają swoje role bez słów. Osobowość postaci jest wyrażana poprzez ruch. Lalkarze-animatorzy mają bardzo trudne zadanie, muszą bowiem tak umiejętnie poprowadzić lalkę, żeby publiczność jednoznacznie i prawidłowo zidentyfikowała postać. Bywa, że pomocne są towarzyszące występowi lalki pieśni i muzyka. Każda lalka ma przypisaną najczęściej tylko jedną rolę. Omawiany tu Kalhaldi jest wyjątkiem, gdyż w swojej scenicznej karierze ma wiele różnych kreacji. Często występuje jako muzułmański uczony, marabut. Z powodzeniem też odgrywa rolę księcia Ségou – królestwa Bamanów, którego rozkwit przypadał na XVIII wiek. Przez członków Kamalen Ton jest też wykorzystywany dla przedstawienia Ton Fa, czyli opiekuna stowarzyszenia. Animowany jest też jako Amadou Hampaté Bâ (1901–1991) – postać autentyczna i bardzo ważna dla kultury Mali. Amadou Hampâté Bâ był malijskim pisarzem i etnologiem. Badał i gromadził tradycję ustną. Jest autorem często cytowanego powiedzenia, że gdy w Afryce umiera starszy człowiek, to tak jakby spłonęła cała biblioteka. Pracował przy ujednoliceniu systemu transkrypcji języków afrykańskich. W 1960 roku, po uzyskaniu niepodległości przez Mali, utworzył w Bamako l’Institut des Sciences Humaines (Instytut Nauk Humanistycznych).

Dar Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.

Ewa Prądzyńska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin