• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (użytkownik) - Dogonowie

Maska sirige

  • rzeźba, maska
Maska sirige
1227
175
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • obrządek/ceremonia popogrzebowy/wa
  • obrządek/ceremonia pogrzebowy/wa
  • koniec żałoby
  • przodkowie
  • ginna bana
  • ginna
  • dama

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/5616
  • Autor/Wytwórcanieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (użytkownik) - Dogonowie
  • NazwaMaska sirige
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstaniamiędzy 1965 - 1970
  • Technikakute, wyplatane, skręcane, malowane, związywane (montowane), techniki snycerskie, ciosane
  • Materiałwłókna roślinne; skóra (rzemień); żelazo; barwniki; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 400 cm (wysokość)
      • 20.7 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieBandiagara, okręg (Republika Mali)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Maska sirige (w jęz. sigi-so awa danu) symbolizuje dom piętrowy wielopokoleniowej rodziny. Podobnie jak inne maski dogońskie tańczy w trakcie świąt pogrzebowych Dama kończących długi okres opłakiwania zmarłego. Maski występujące podczas tego święta są odbiciem świata znanego Dogonom. Pojawiają się wśród nich przedstawienia zwierząt żyjących w buszu, wyobrażenia sąsiednich ludów, reprezentanci zawodów wykonywanych przez Dogonów i związani z tym przedstawiciele kast. Wśród masek można również dostrzec postaci mityczne oraz symboliczne przedstawienia przedmiotów materialnych. Według ustnej tradycji maski pochodzą z buszu – świata zamieszkiwanego przez dzikie zwierzęta i inne groźne dla zwykłych ludzi stworzenia. Ich sekret mieszkańcom buszu wykradła kobieta, ale w wiosce, do której przyniosła swoje trofeum, uznano, że ich siła – trudna do okiełznania – jest niebezpieczna dla kobiet i dlatego stały się domeną mężczyzn. Nawet współcześnie kobiety nie powinny oglądać masek, gdyż widok ten mógłby źle wpłynąć na ich płodność. Ze względu na pochodzenie maski reprezentują świat zewnętrzny, pochodzący z buszu, zamieszkały przez istoty obdarzone nadnaturalnymi cechami i wiedzą niedostępną zwykłym ludziom. Wchodząc do wioski stają się łącznikiem między światem Dogonów a światem nadprzyrodzonym, przynoszą też mądrość – choć tylko niewielu potrafi ją dostrzec i przyswoić.

Tancerzami są wyłącznie mężczyźni, członkowie stowarzyszenia Awa, które jest częścią kultu o tej samej nazwie. Termin „awa” pochodzi z sekretnego języka sigi-so i ma kilka znaczeń. Oprócz stowarzyszenia i kultu, oznacza też maskę – kompletną z całym strojem z włókien oraz pierwszego zmarłego przodka, który zamienił się w węża.

Ewa Prądzyńska

magazyn