• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
nieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (użytkownik) - Dogonowie

Maska sirige

  • rzeźba, maska
Maska sirige
994
173
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • obrządek/ceremonia pogrzebowy/wa
  • koniec żałoby
  • przodkowie
  • ginna bana
  • ginna
  • dama

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/2138/A
  • Autor/Wytwórcanieznany (lobolobane) - stowarzyszenie Awa (użytkownik) - Dogonowie
  • NazwaMaska sirige
  • Miejsce powstaniaMopti, region (Republika Mali)
  • Czas powstaniaokoło 1950
  • Technikawyplatane, skręcane, malowane, związywane (montowane), techniki snycerskie, ciosane
  • Materiałwłókno roślinne (sznurek); skóra (rzemień); materiał przetworzony > barwnik > barwnik naturalny; materiał organiczny > materiał pochodzenia roślinnego > drewno
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 410 cm (wysokość)
      • 18 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieRepublika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Maska sirige, w jęz. sigi-so awa danu, czyli „maska z drewna”, przedstawia dom szefa dużej rodziny. Budowla ta charakteryzuje się fasadą z wieloma małymi niszami oraz tarasem, z którego wchodzi się między innymi do pomieszczeń z ołtarzami przodków rodziny.

Mit tłumaczący powstanie maski sirige opowiada historię młodych chłopców z Youga, którzy pewnego razu paśli kozy na skraju buszu. Jeden z nich zauważył Andumbulu – mityczną, niskorosłą istotę z długim przedmiotem na głowie. Ta dziwna ozdoba pomalowana była w czerwone i czarne wzory. Chłopiec zawołał swojego towarzysza, żeby podzielić się odkryciem, ale jego krzyk sprawił, że wszystko zniknęło. Na miejscu znaleźli tylko długi, drewniany przedmiot. Chcieli zabrać ze sobą to znalezisko, ale okazało się, że jest zepsute, wzięli więc tylko fragment. W domu opowiedzieli wszystko swojemu staremu ojcu i narysowali na skale to co porzuciła Andumbulu. Ojciec po obejrzeniu rysunku udał się do buszu, wyciął wysokie drzewo, obrobił je i pomalował we wzory z rysunku. To była pierwsza maska sirige.

Według jednego z informatorów, Marcela Griaule, młody pasterz z Youga zamiast Andumbulu, zobaczył w buszu bóstwo Sintandu, które wygląda jak mężczyzna, ma dwie ręce i dwie nogi (inne bóstwa mieszkające w buszu mają najczęściej tylko po jednej kończynie dolnej i górnej), jest wysoki jak słup i pokryty rysunkami przedstawiającymi linie. Sintandu jest złym bóstwem, które rani ludzi, a świadectwem jego obecności jest wiejący mocno wiatr.

Maska sirige jest używana przez mężczyzn – członków stowarzyszenia Awa.

Ewa Prądzyńska

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin