• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany - Bakongo

Figura kultu przodków

  • przedmiot obrzędowy, rzeźba
Figura kultu przodków
713
142
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ołtarze
  • figury grobowe
  • władza
  • władcy
  • królewscy dostojnicy
  • myśliciele (Fumani)
  • kulty > kult zmarłych
  • kulty > kult przodków

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/1113
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - Bakongo
  • NazwaFigura kultu przodków
  • Miejsce powstaniaDemokratyczna Republika Konga (Afryka)
  • Czas powstaniaokoło 1901 - 2000
  • Technikarzeźbione
  • Materiałkamień
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 17 cm (wysokość)
      • 7.5 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenie Demokratyczna Republika Konga (Afryka; Demokratyczna Republika Konga; prowincja Kongo Środkowe; Boma); Kongo Środkowe, prowincja; Boma
  • Sposób nabyciadarowizna
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźbiona w grafitowym kamieniu postać ludzka - najprawdopodobniej mężczyzny - w pozycji siedzącej z nogami skrzyżowanymi. Część twarzowa postaci ma cechy negroidalne: wydatne, lekko rozchylone usta oraz szeroki u nasady nos. Oczy przymknięte, zamyślone. Uszy usytuowano na wysokości oczu. Na czole zaznaczono trzy bruzdy. Ręce zgięte w łokciach przylegają do tułowia postaci. Jej prawa dłoń podtrzymuje głowę, lewą oparto na prawym przedramieniu. Rzeźba ma charakterystyczne bransolety – dwie na ramionach oraz jedną na nadgarstku - które ozdobiono wzorem w postaci ukośnych linii. Postać siedzi bezpośrednio na podstawie w kształcie rombu, udekorowaną ukośnymi nacięciami. Z tyłu rzeźby, na plecach wyrzeźbiono przepaskę. Widoczne ślady czerwonego piasku, rysy, mikropęknięcia oraz ubytek z tyłu głowy.

Rzeźba ntadi przedstawia fumani – myśliciela, naczelnika zadumanego nad losem i szczęściem swojego ludu. Kamień w Afryce jest dość rzadko stosowanym materiałem rzeźbiarskim. Zdecydowanie częściej używa się w tym celu drewna. Związane z kultem przodków oraz zmarłych szefów wioski i rodziny figury mintadi rzeźbione są w łupku chlorytowym i steatycie. Łupek chlorytowy należy do skał miękkich. Składa się ze związków magnezu, krzemienia i glinu. Występuje w kolorze białoszarym oraz szarobrązowym. Steatyt, zwany kredą krawiecką, to również miękka skała mikrokrystaliczna o dużym skupieniu talku oraz szarej, różowej lub zielonkawej barwie. Zarówno łupek chlorytowy jak i steatyt łatwo poddają się obróbce. Rzeźbiarze wykonujący mintadi posługują się narzędziami używanymi do rzeźbienia w drewnie, czyli nożem, ciosłą o wąskim ostrzu i toporkiem. Zanim przystąpią do rzeźbienia figur, najpierw wybierają i wyrównują odpowiedni blok kamienny. Następnie rysują na nim szkic rzeźby i przystępują do pracy. Artysta najpierw rzeźbi głowę ntadi. Kształtuje ją bardzo starannie i wykańcza zanim przejdzie do tułowia i kończyn postaci. Głowa bowiem uważana jest przez Bakongo za siedlisko duszy i myśli człowieka. Figury mintadi nie mają więcej niż 60 centymetrów wysokości.

Katarzyna Findlik-Gawron

magazyn