• Czcionka:
  • Kontrast:
następny obiekt
Autor nieznany - Kissi

Figura kultu zmarłych

  • przedmiot obrzędowy, figura
Figura kultu zmarłych
957
229
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • rzeźby antropomorficzne
  • afrykańskie rzeźby kamienne
  • płodność
  • dzieci
  • matki
  • kobiety
  • macierzyństwo
  • obrządek pogrzebowy
  • kulty > kult przodków
  • kulty > kult zmarłych

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/AF/859
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany - Kissi
  • NazwaFigura kultu zmarłych
  • Miejsce powstaniaGórna Gwinea, region geograficzny (Afryka)
  • Czas powstania1901 - 1973
  • Technikarzeźbienie
  • Materiałsteatyt
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 27.3 cm (wysokość)
      • 14.7 cm (szerokość)
  • Miejsce zebrania w terenieKonakry (Afryka; Gwinea)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działDział Kultur Pozaeuropejskich
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Rzeźbiona w szarym steatycie, otoczona pięcioma mniejszymi sylwetkami dziecięcymi, postać ludzka o cechach kobiecych. Jej negroidalna twarz ma wydatne usta, szeroki u nasady nos oraz duże oczy z zaznaczoną liną powiek i brwi. Dość duża głowa z fryzurą z tyłu osadzona jest na masywnej szyi. Sylwetka kobiety zasłonięta jest przez pięcioro otaczających ją dzieci. Wszystkie mają spore głowy, na których zaznaczono duże oczy, szerokie u nasady nosy, wydatne usta oraz fryzurę. Dwoje z nich, po prawej stronie postaci kobiecej, skierowanych ku sobie, dotyka się dłońmi oraz zgiętymi w kolanach nogami. Troje pozostałych przylega plecami do postaci kobiecej z przodu, zgięte w łokciach ręce unosząc lekko do góry. Ich dłonie stykają się i opierają o klatki piersiowe. Jedno z trójki dzieci przed kobietą ma zgięte w kolanach, przykurczone nogi, a pozostała dwójka wyprostowane nogi i wystające brzuchy. Powierzchnia rzeźby jest gładka z widocznymi rysami, mikropęknięciami oraz licznymi przetarciami. 

Figura kultu zmarłych pomdo (liczba mnoga pomda lub pomta) przedstawiają postać ludzką – prawdopodobnie kobietę otoczoną przez pięć mniejszych postaci, zapewne dzieci.

Kissi traktują wykopane podczas prac rolnych rzeźby pomda jak powracających przodków. Ustawiają je na rodzinnych ołtarzach i składają im ofiary z jedzenia i krwi zwierzęcej. Pomda dzielą się na kilka typów w zależności od funkcji jaką pełnią. Niektóre z nich wykorzystywano w obrządku grzebalnym. Chowano je wówczas razem ze zmarłym, aby następnie po roku odkopać rzeźbę, zawinąć w tkaninę, i niekiedy dodając jakiś atrybut, na przykład broń lub narzędzie, ustawić na ołtarzu rodzinnym. Inne służyły m.in. do przepowiadania przyszłości.

Omawianą figurę wyrzeźbiono w steatycie, materiale rzeźbiarskim, który w porównaniu z drewnem jest dość rzadko stosowany w Afryce. Steatyt, znany jako kreda krawiecka lub kamień mydlany jest miękką skałą mikrokrystaliczną o dużym skupieniu talku i szarej, różowej lub zielonkawej barwie. Skały miękkie łatwo poddają się obróbce, dlatego rzeźbiarz wykorzystuje narzędzia używane do pracy w drewnie takie jak: nóż, ciosła o wąskim ostrzu czy toporek. Afrykańska rzeźba kamienna nawiązuje do symbolicznych właściwości tego surowca, który uważany jest za materiał trwały i niezniszczalny. Artysta zazwyczaj najpierw rzeźbi głowę postaci, następnie kształtuje jej tułów i kończyny. Głowa uważana jest za siedlisko duszy i myśli człowieka. Figury z dziećmi ukazujące macierzyństwo, zazwyczaj są symbolem płodności. Mają również przeciwdziałać bezpłodności, która może zagrażać jednostkom oraz całej wspólnocie.

Katarzyna Findlik-Gawron

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin