Rzeźbiona w grafitowobeżowym steatycie, siedząca z podkurczonymi nogami, postać ludzka o nieproporcjonalnie dużej głowie, stanowiącej 1/2 wielkości rzeźby, którą zdobi wiele okrągłych wgłębień. Na trójkątnej twarzy postaci widoczne są wydatne usta oraz szeroki nos o nozdrzach w formie dwóch okrągłych otworów. Duże, migdałowate w kształcie oczy są wypukłe, skośne względem siebie, a w centrum nacięte ukośną linią. Spiczasta broda spoczywa na dłoniach, a ręce oparte są o kolana zgiętych, podkurczonych nóg. Złączone stopy wyglądają jakby tworzyły podstawę. Plecy są lekko zaokrąglone. Postać pokrywają liczne pionowe i ukośne nacięcia oznaczające prawdopodobnie skaryfikację. Na powierzchni rzeźby widoczne są także rysy, mikropęknięcia, przetarcia oraz inne, drobne uszkodzenia, szczególnie zauważalne w okolicy twarzy, głowy, pleców i podstawy.
Rzeźbiona w steatycie postać ludzka w pozycji siedzącej ma głowę ozdobionąo licznymi okrągłymi wgłębieniami, natomiast całe ciało pokrywają pionowe i ukośne nacięcia. W ten sposób prawdopodobnie zaznaczono skaryfikację.
Skaryfikacja to rodzaj zdobienia ciała poprzez nacinanie, zadrapywanie lub wypalanie skóry tak, że w danym miejscu tworzy się jaśniejsza tkanka bliznowata (tatuaż bliznowy), z której otrzymuje się wzór. Ma charakter estetyczny, społeczny i obrzędowy. Często wskazuje na pochodzenia jednostki i jej przynależność do konkretnych stowarzyszeń. Skaryfikacja ciała występuje wśród wszystkich grup w Sierra Leone. Często jej brak traktuje się jak bycie niepełnym, niewyraźnym. Zazwyczaj umiejscowiona jest na szyi, twarzy, ramionach oraz na klatce piersiowej. Prawdopodobnie była również praktykowana w XV–XVI wieku, czyli w okresie, z którego najprawdopodobniej pochodzą rzeźby pomda lub pomta (liczba pojedyncza pomdo).
Figurki pomda grupy etniczną Kissi stawiane są na ołtarzach przodków i zmarłych. Jednak nie są wytworami ich obecnych użytkowników. Jedna z teorii zakłada, że wyrzeźbił je nieznany lud, który w przeszłości zamieszkiwał tereny Liberii, Gwinei i Sierra Leone. Obecnie uważane są za figurki przynoszące szczęście.
Katarzyna Findlik-Gawron