• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Autor nieznany

Widok akwenu portowego z żaglówkami z zabudową wyspy Gryfia w Szczecinie

  • obraz
295
58
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Odra, rzeka (Polska)
  • kutry
  • Gryfia
  • Greifen Werft
  • zatoka
  • łodzie > łodzie żaglowe
  • pejzaż nadodrzański
  • impresjonizm (sztuka)
  • ikonografia Szczecina
  • pejzaże marynistyczne

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/730
  • Autor/WytwórcaAutor nieznany
  • NazwaWidok akwenu portowego z żaglówkami z zabudową wyspy Gryfia w Szczecinie
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstania1930 - 1939
  • Technikaolej
  • Materiałtektura
  • Wymiary
    • cały obiekt:
    • 32 cm (wysokość)
    • 43 cm (szerokość)
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Widok niewielkiej, regularnej zatoki z łodziami żaglowymi przycumowanymi do rozmieszczonych równolegle do nabrzeża pali cumowniczych. Na I planie po lewej trzy łodzie umieszczone jedna za drugą. Wzdłuż przeciwległego brzegu, ukazanego w widoku panoramicznym po przekątnej obrazu, sześć analogicznych łodzi żaglowych ustawionych prostopadle do nabrzeża. Łodzie przedstawione w sposób schematyczny i z artystycznymi odstępstwami od realistycznego wyglądu (szczególnie naturalnego układu żagli), są jednostkami jednomasztowymi typu kutrowego, prawdopodobnie rybackimi, z częściowo opuszczonymi, trójkątnymi żaglami w kolorze ceglasto-brązowym. Na łodzi z I planu widoczne elementy takielunku z łopoczącymi na wietrze linami i fragmentami ożaglowania. Na tylnym planie w centrum, na zamknięciu zatoki zespół ceglanych zabudowań o cechach architektury przemysłowej, modernistycznej - wielopiętrowy, z niskimi dachami oraz wydłużone hale typu produkcyjnego. W tle wysoka zieleń. Partia nieba, obejmująca około 2/5 obrazu urozmaicona licznymi, malowniczymi, gęstymi obłokami na niebieskim tle. Kompozycja oparta o dwie linie przekątniowe wyznaczające centrum zatoki z umieszczoną na zamknięciu perspektywicznym bryłą zabudowań. Zaakcentowanie układów wertykalnych słupkami cumowniczymi i masztami łodzi. Kolorystyka ciepła z akcentami ceglastej czerwieni żagli i zabudowań oraz ich odbić w wodzie. Technika impastowa, miękka, o impresjonistycznej malarskości i śmiałych pociągnięciach pędzla.

W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku artyści chętnie przedstawiali widoki wzgórza z zamkiem książąt pomorskich, okolice dzisiejszych Wałów Chrobrego i tereny portu przy ujściu Duńczycy, ale także miejsca mniej popularne, choć równie malownicze, jak tereny Gryfii – wyspy rzecznej połączonej groblą z Ostrowem Brdowskim, położonej między Odrą Zachodnią i Przekopem Mieleńskim, na której w XIX wieku wzniesiono zabudowania stoczni. Podczas drugiej wojny światowej montowano tu niemieckie łodzie podwodne, obecnie jest to teren Szczecińskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. W jej sąsiedztwie przebiega kanał wiodący do portu morskiego w Szczecinie. Przylegające do Gryfii wody tworzyły niewielką, malowniczą zatoczkę, którą nieznany artysta uwiecznił na obrazie olejnym, stylistyką nawiązującym do dzieł impresjonistycznych. Nakładane grubym pędzlem gęste plamy farby ukazują szereg przycumowanych do pali jednomasztowych żaglówek typu kutrowego, odbijających się w wodzie feerią barw. Widoczne w oddali zabudowania stoczni ukazane zostały umownie, za pomocą kilku pociągnięć pędzla. Łodzie przedstawiono z odstępstwami od realistycznego wyglądu, zwłaszcza jeśli chodzi o układ ich ożaglowania. Widzowie są jednakże w stanie rozpoznać typowe dla tego regionu Pomorza drewniane łodzie rybackie, z charakterystycznymi żaglami w kolorze ceglanej czerwieni.

Małgorzata Peszko

wystawa

Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin