• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Andreas Jensen (rysownik)

Widok Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)

  • akwaforta (odbitka), grafika
Widok Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)
324
68
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • ikonografia Szczecina
  • akwaforta
  • przystań pasażerska
  • Museum der Stadt Stettin (1913–1945) - kolekcja
  • Muzeum Miejskie
  • Wały Chrobrego
  • Hakenterrasse
  • Herman Haken
  • grafika (sztuka) > grafika marynistyczna
  • pejzaże marynistyczne
  • marynistyka
  • pejzaż nadodrzański

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/H/639
  • Autor/WytwórcaAndreas Jensen (rysownik)
  • NazwaWidok Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)
  • Miejsce powstaniaSzczecin (województwo zachodniopomorskie)
  • Czas powstaniaokoło 1918
  • Technikaakwaforta
  • Materiałpapier
  • Wymiary
    • arkusz:
    • 30 cm (wysokość)
    • 38 cm (szerokość)
    • ilustracja:
    • 19.7 cm (wysokość)
    • 27.4 cm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Napis:
    • napis wykonany odręcznie ołówkiem:
    • Stettin Hakenterrasse
    • 2. Nalepka/naklejka:
    • sygnatura napisana odręcznie ołówkiem:
    • H. Danneberg u. Cie. Stettin Breitestrasse 55  Hakenterrasse Stettin, Jensen, Original Radierung  Elysiumstr. 40 
    • 3. Sygnatura:
    • ajensen
  • Sposób nabyciazakup
  • Odpowiedzialny działMuzeum Historii Szczecina
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Widok na Taras Hakena, obecne Wały Chrobrego w Szczecinie zza Odry, z dwoma głównymi budynkami: Muzeum Miejskiego po lewej i Rejencji (ob. Urząd Wojewódzki) po prawej stronie. Na I planie Odra widziana z Łasztowni z zacumowanymi przy zachodnim brzegu w kilku rzędach statkami pasażerskimi i holownikami. Głębokie odbicie statków i panoramy w lekko sfalowanej tafli wody. Na bulwarze nadbrzeżnym wydłużone, drewniane wiaty przystani i drobne postaci przechodniów oraz charakterystyczne latarnie flankujące masyw tarasu widokowego z niszą basenu na poziomie bulwaru. Na skrajach zadrzewionej ulicy wieńczącej wzgórze dwa kolumnowe pawilony ograniczające centralne założenie widokowe i porośnięte trawą boczne skarpy. W górnej części monumentalne budynki użyteczności publicznej: od lewej dwuwieżowy, wieloszczytowy gmach administracji rządowej, a po lewej siedziba muzeum o zwartej bryle rozdzielonej pilastrami i zwieńczonej centralną, przysadzistą wieżą. Widok ujęty ze skosu umożliwia ukazanie części bocznych elewacji budynków.

Istotna zmiana w architekturze Szczecina w początku XX wieku wiązała się z budową rozległego tarasu widokowego, będącego jednocześnie przystanią dla statków pasażerskich. To reprezentacyjne założenie urbanistyczno-architektoniczne szybko stało się wizytówką miasta i miejscem chętnie odwiedzanym przez turystów. Budowano je w latach 1901–1921 dzięki staraniom nadburmistrza Hermanna Hakena (1828–1916), od którego nazwiska cały kompleks nazwano Hakenterrasse (dziś Wały Chrobrego). W zespole budynków, w reprezentacyjnych gmachach, ulokowano prestiżowe instytucje miejskie. Środkowy kwartał zajmował m.in. gmach Muzeum Miejskiego, budowany pod nadzorem Wilhelma Meyera-Schwartau (1854–1935), szczecińskiego radcy budowlanego. Hakenterrasse stały się częstym motywem malarskim również ze względu na potrzeby turystyki. Pamiątki w postaci ilustrowanych albumów podróżniczych i pojedynczych grafik ukazywały godne uwagi budowle miasta. Tego rodzaju krajoznawczą ilustracją mogła być akwaforta duńskiego artysty Andreasa Jensena (1888–1959), powstała między 1913 a 1920 rokiem, o czym świadczy wzniesiona w tych latach zabudowa ukazana na grafice. Praca przedstawia fragment Hakenterrasse z budynkiem muzeum i rejencji widzianymi ze statku płynącego od strony miasta. Akwaforta jest dość wiernym odtworzeniem motywu znanego z fotografii, choć pewne elementy architektoniczne zostały wyidealizowane dla celów kompozycyjnych. Poniżej budowli ukazano przystań na Odrze z zacumowanymi statkami pasażerskimi i holownikami. W cieplejszych miesiącach półotwarte parowce pasażerskie były częstym widokiem na rzece – świadczyły o rozwoju miasta jako ośrodka turystycznego oraz o bogaceniu się społeczeństwa, dla którego rejs po Odrze stał się cenioną rozrywką.

Małgorzata Peszko

magazyn