Akwaforta na papierze w kolorze sepii przedstawiająca port w Szczecinie. Widok od strony północnej na Odrę w rejonie Wałów Chrobrego z panoramą miasta. Na pierwszym planie niewielki parowiec przycumowany do dalb na rzece w trakcie wyładunku towaru do stojącej obok szerokiej, płytkiej barki. W głębi po lewej drugi statek widoczny od strony dzioba w otoczeniu płytkich barek. Obok w tle kolejna jednostka stojąca bliżej nabrzeża. W tle ukazano panoramę Wałów Chrobrego z 2-wieżowym budynkiem rejencji po prawej stronie (ob. Urząd Wojewódzki), gmachem muzeum (z niską wieżą częściowo zasłoniętą przez komin statku) oraz wydłużonymi budynkami dawnego urzędu finansowego i zakładu ubezpieczeniowego (ob. Akademia Morska), przed którymi schematycznie zaznaczono skarpę w stronę nabrzeża. Po lewej fragment sylwety Starego Miasta z wysoką wieżą kościoła św. Jakuba i zespołem wież zamkowych wśród zamarkowanej zabudowy kamienicowej. Całość ujęta nieco z góry - partia nieba z rozproszonymi obłokami zajmuje 2/3 powierzchni grafiki.
Bez sygnatur.
Port i widoki Szczecina przy Odrze zawsze były chętnie podejmowanym tematem malarskim. Prace artystów dokumentowały zmiany zachodzące w zabudowie nadodrzańskiej miasta, w jednostkach pływających oraz w porcie. Wiele z nich, zwłaszcza od początku XX wieku, ukazywało nowoczesny port, inne utrwalały pracę ludzi przy przeładunku towarów, widoki starych łodzi rybackich, kutrów handlowych, czy parowców towarowych. Chodziło w nich bardziej o odtworzenie nastroju panującego na nabrzeżu podczas różnych prac, aniżeli o wierne ukazanie motywu urbanistycznego tego rejonu. W początkach XX wieku, w nadodrzańskim krajobrazie Szczecina dokonała się istotna zmiana, która niemal natychmiast znalazła odbicie w kompozycjach malarskich. Pojawił się nowy, reprezentacyjny element panoramy miasta, będący jednocześnie przystanią statków pasażerskich – Hakenterrasse (dziś Wały Chrobrego). Ten pełniący rolę tarasu widokowego zespół urbanistyczno-architektoniczny szybko stał się wizytówką Szczecina i cenionym motywem malarskim. Ukazywał się jako samodzielne przedstawienie lub stanowił tło dla wydobytego na plan pierwszy portu i Odry, jak w akwaforcie nieznanego artysty, wykonanej między 1920 a 1940 rokiem, przedstawiającej zwykłe życie portowe i eksponującej mały parowiec przycumowany do pala w trakcie przeładunku towaru na barkę. W tle kompozycji widoczne są Wały Chrobrego z budynkiem rejencji szczecińskiej, budynkiem zakładu ubezpieczeń oraz muzeum miejskim. Nie jest to ujęcie obfitujące w detale, jednakże każdy odbiorca bez trudu może zidentyfikować oglądany fragment.
Małgorzata Peszko