• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Ehmsen, Heinrich (Kiel 1886-Berlin 1964) (rytownik)

Mistrz Niemiec

  • grafika
Mistrz Niemiec
1335
162
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • sport
  • boks (sport)
  • bokserzy
  • mistrzowie
  • zwycięstwo
  • trybuny
  • widzowie
  • człowiek (filozofia)
  • kultura masowa

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/978
  • Autor/WytwórcaEhmsen, Heinrich (Kiel 1886-Berlin 1964) (rytownik)
  • TytułMistrz Niemiec | Meister von Deutschland (niemiecki)
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaMonachium (Niemcy)
  • Czas powstania1924
  • Technikasucha igła, akwaforta
  • Materiałpapier > papier welinowy > papier welinowy gruby
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 400 mm (wysokość)
      • 300 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 320 mm (wysokość)
      • 245 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletSo ist der Mensch
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • ołówkiem:
    • Ehmsen
    • ; Ehmsen, Heinrich (Kiel 1886-Berlin 1964)
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • Meister von Deutschland/13/9
    • ; nieznany
    • 3. Napis:
    • ołówkiem:
    • Hochster Abdruck E.
    • ; Ehmsen, Heinrich (Kiel 1886-Berlin 1964)
    • 4. Napis:
    • pieczęć okrągła sepią z datą i numerem ołówkiem:
    • Museum Stettin 1927.231
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 5. Pieczęć:
    • pieczęć prostokątna różowa z dwoma dawnymi, przekreślonymi numerami inwemtarzowymi ołówkiem:
    • M.P.Z. Szczecin XIV 62 | Graf 4278
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 6. Napis:
    • 7. Pieczęć:
    • 8. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Scena, w ujęciu z góry, rozgrywa się w hali sportowej po meczu bokserskim. W centrum, na ringu pręży się zwycięzca. Jest to potężnie zbudowany bokser o proporcjach olbrzyma. Za nim stoi sędzia wskazując go ręką. Poza ringem na arenie postacie innych sportowców kierujące się ku płycie ringu. Wokół połączone licznymi schodami trybuny o charakterystycznych, łamanych balustradach pełne są widzów ukazanych szkicowo. Na pierwszym planie głowy kilku widzów o karykaturalnie sportretowanych twarzach. W głębi orkiestra jazzowa gra tusz na cześć zwycięzcy.

Grafika Heinricha Ehmsena została wykonana w 1924 roku techniką suchej igły i akwaforty i odbita na grubym papierze welinowym. Należy do cyklu So ist der Mensch (Taki jest człowiek). Zmienioną, akwarelową wersję tej kompozycji Ehmsen namalował między 1932 i 1941 rokiem. Uprościł na niej tło.

Kompozycja w satyryczny sposób przedstawia tęgiego boksera prężącego mięśnie na ringu po zdobyciu tytułu bokserskiego mistrza Niemiec. Ujęcie z lotu ptaka pozwoliło artyście pokazać całą scenę zza górnych rzędów widowni. Na pierwszym planie znalazły się karykaturalnie zdeformowane głowy kilku widzów. Poniżej, na przedzie ringu stoi pewny siebie, ponadnaturalnych rozmiarów zwalisty bokser i rozgląda się oczekując aplauzu. Za nim widoczny jest sędzia ringowy i przegrani przeciwnicy ukazani w pomniejszonej skali. Pochyleni w ukłonie wyglądają na nieporadnych, przytłoczonych porażką. W porównaniu z mistrzem przypominają liliputów. W tle, na ławkach amfiteatralnie zbudowanej sali, jest ukazana publiczność reagująca w rozmaity sposób – jedni przyglądają się z grymasami wykrzywiającymi ich twarze, inni wykonują gwałtowne gesty podekscytowani wydarzeniem. W głębi gra orkiestra jazzowa, świętując zwycięstwo. Liczne schody i podesty prowadzące w wielu kierunkach nawiązują do szeroko znanych rycin G. B. Piranesiego Carceri (Więzienia). Być może symbolizują uwięzienie człowieka we współczesnej kulturze masowej.

Heinrich Ehmsen urodził się w 1886 roku w Kilonii, zmarł w Berlinie w 1964 roku. Odebrał szerokie wykształcenie artystyczne, najpierw w Kilonii jako dekorator, następnie w Szkole Rzemiosł Artystycznych w Düsseldorfie, na końcu w Paryżu. Utrzymywał kontakty z najwybitniejszymi przedstawicielami awangardy początków XX wieku, m.in. kubistami Pablem Picassem i Georgesem Braque’m, a także rzeźbiarzem Ernesto de Fiori i malarzem Maurice’m de Vlaminckiem. Tworzył w Monachium oraz w Berlinie, obracając się w środowisku ekspresjonistów. Portretował życie mieszczaństwa toczące się po pierwszej wojnie światowej w nowych warunkach społecznych. W grafikach i rysunkach chętnie podejmował motyw bokserów zarówno ze względu na popularność tej dziedziny sportu, jak i możliwość poruszania problemów egzystencjalnych. Inspiracji do tych przedstawiań dostarczała mu postać Maksa Schmelinga (1905–2005), bokserskiego mistrza Europy.

Ewa Gwiazdowska


magazyn