• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Hasse Sella (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963) (rytownik)

Kobiety w kopalni (Kobiety z wagonikami na przodku)

  • grafika
Kobiety w kopalni (Kobiety z wagonikami na przodku)
1244
125
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • klassische Moderne (sztuka)
  • kobiety
  • praca
  • kopalnie

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/955
  • Autor/WytwórcaHasse Sella (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963) (rytownik)
  • TytułKobiety w kopalni (Kobiety z wagonikami na przodku) | Frauen im Bergwerk (Frauen mit Förderwagen) (niemiecki)
  • NazwaScena rodzajowa
  • Miejsce powstaniaHamburg (Niemcy)
  • Czas powstania1916
  • Technikalinoryt
  • Materiałpapier > papier gruby
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 475 mm (wysokość)
      • 376 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 325 mm (wysokość)
      • 288 mm (szerokość)
  • Cykl / kompletRhytmus der Arbeit
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Sygnatura:
    • monogram:
    • SH
    • ; Hasse Sella (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963)
    • 2. Napis:
    • ołówkiem:
    • Sella Hasse
    • ; Hasse Sella (Bitterfeld 1878 - Berlin 1963)
    • 3. Sygnatura:
    • zamazany numer ołówkiem:
    • (…)
    • ; nieznany
    • 4. Napis:
    • błędny tytuł ołówkiem:
    • Streckenarbeiterinnen
    • ; nieznany
    • 5. Napis:
    • ołówkiem:
    • 70
    • ; nieznany
    • 6. Napis:
    • pieczęć okrągła sepią z datą i numerem inwentarzowym ołówkiem:
    • Museum Stettin 1922_152
    • ; Museum der Stadt Stettin (1913-1945)
    • 7. Napis:
    • dawny numer inwentarzowy ołówkiem:
    • Lp 616
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 8. Pieczęć:
    • pieczęć prostokątna, różowa z dwoma dawnymi, przekreślonymi numerami inwentarzowymi ołówkiem:
    • M.P.Z. Szczecin | XIV 888 | Graf 4255
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 9. Napis:
    • 10. Napis:
    • 11. Pieczęć:
    • 12. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja przedstawia kobiety ciężko pracujące w kopalni. Robotnice przesuwają po torach wagoniki-wywrotki z urobkiem. Nad nimi rozpościera się ażurowa, żelazna konstrukcja wsparta na filarach w formie odwróconej litery V, na której rozpięte są przewody linii elektrycznej. 


Kompozycja Frauen im Bergwerk, znana też pod tytułem Frauen mit Förderwagen (Kobiety z wózkami kopalnianymi), przedstawia robotnice przesuwające wózki załadowane urobkiem. Grafika wykonana techniką linorytu i odbita na grubym kremowym papierze jest jedną z dodatkowych kompozycji z cyklu Rhytmus der Arbeit (Rytm pracy). Cykl obejmował sześć linorytów, drzeworyt oraz wykonaną jako linoryt kartę z dedykacją Käthe Kollwitz. Karta tytułowa nigdy nie została wydana, zachowała się tylko w formie rysunku projektowego. Artystka pracowała nad cyklem w latach 1912–1916 i opublikowała go w wydawnictwie Victora Singera w Hamburgu w 1916 roku.

Ciężko pracujące kobiety poruszające się pod ażurową, stalową konstrukcją, po której poprowadzono przewody linii elektrycznej, to jeden z tematów przemysłowych podejmowanych przez Sellę Hasse. Artystka chętnie łączyła motywy industrialnego pejzażu z figurami ludzkimi w sposób nie tylko oddający specyfikę nowoczesnego świata, ale i zawierający duży ładunek ekspresji. Zainteresowanie, a nawet zachwyt tematyką przemysłową obserwować można u niejednego artysty tworzącego w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Specyfika dzieł Hasse polegała na łączeniu nowoczesnej, pełnej ekspresji kompozycji ze sposobem przedstawienia robotników w ich trudnej sytuacji społecznej, świadczącym o dużej wrażliwości artystki.

Sella Hasse urodziła się w 1878 roku w Bitterfeld, zmarła w 1963 roku w Berlinie. Była studentką berlińskiej akademii sztuki. Uczyła się u wybitnych przedstawicieli klasycznego modernizmu – Franza Skarbiny, Waltera Leistikowa i Lovisa Corintha. Na tematykę jej prac i sposób traktowania bohaterów wpłynęła przyjaźń z ekspresjonistką Käthe Kollwitz. Hasse przedstawiała robotników, biedotę miejską, socjalną niedolę kobiet. Pracowała w Berlinie, Hamburgu i Weimarze.

Ewa Gwiazdowska

magazyn