• Czcionka:
  • Kontrast:
poprzedni obiekt
następny obiekt
Leistikow, Walter (1865 - 1908) (rytownik)

Jezioro leśne (Jezioro Schlachten w Grunewaldzie, Nokturn, Jezioro Grunewald)

  • grafika
Jezioro leśne (Jezioro Schlachten w Grunewaldzie, Nokturn, Jezioro Grunewald)
1601
382
Oceń obiekt:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • grafika (sztuka) > grafika niemiecka
  • pejzaże > pejzaże modernistyczne
  • Grunewald (Berlin)
  • Berlin (Niemcy)
  • jeziora > Schlachtensee, jezioro (Niemcy)
  • klassische Moderne (sztuka)
  • lasy
  • jeziora

Dane podstawowe

  • Numer inwentarzowyMNS/Graf/837
  • Autor/WytwórcaLeistikow, Walter (1865 - 1908) (rytownik)
  • TytułJezioro leśne (Jezioro Schlachten w Grunewaldzie, Nokturn, Jezioro Grunewald) | Waldsee (Schlachtensee in Grunewald, Abendstimmung, Grunewaldsee) (niemiecki)
  • NazwaPejzaż
  • Miejsce powstaniaGrunewald, część miasta Berlin (Niemcy)
  • Czas powstania1902
  • Technikaakwaforta, akwatinta
  • Materiałpapier > papier czerpany > papier czerpany gruby > papier czerpany gruby gładki
  • Wymiary
      • cały obiekt:
      • 346 mm (wysokość)
      • 458 mm (szerokość)
      • odcisk:
      • 149 mm (wysokość)
      • 201 mm (szerokość)
  • Sygnatury / Napisy / Znaki
    • 1. Pieczęć:
    • pieczęć różowa prostokątna z dawnymi numerami inwentarzowymi ołówkiem:
    • M.P.Z. Szczecin 2657 | Graf 4137
    • ; Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945 - )
    • 2. Napis:
  • Kolekcjagrafika niemieckojęzyczna klasycznego modernizmu
  • Sposób nabyciapozyskanie własne
  • Odpowiedzialny działDział Sztuki Dawnej
  • WłaścicielMuzeum Narodowe w Szczecinie

Widok leśnego jeziora wykonany ze ścieżki widocznej po lewej stronie kompozycji, biegnącej stromym brzegiem pośród krzewów żarnowca. Poniżej ścieżki rozpościera się szeroka płaszczyzna opadającego łągodnie ku wodzie dolnego brzegu niecki jeziornej. Dalszy plan grafiki tworzy ciemna ściana sosnowego lasu porastającego brzeg jeziora. Monotonię rozległej tafli wody urozmaicają odblaski światła padającgo z nieba i prześwitów między drzewami. Partia nieba jest silnie zredukowana. Druk z fazowanej płyty na karcie grubego papieru imitującego japoński, formatu poziomego. Odbitka z czasopisma "Zeitschrift für bildende Kunst" Neue Folge, R. 13, t. 37, 1902.

Kompozycja Waltera Leistikowa, znana pod kilkoma tytułami: Waldsee (Jezioro leśne), Schlachtensee in Grunewald (Jezioro Schlachten w Grunewaldzie), Abendstimmung (Wieczorny nastrój), Grunewaldsee (Jezioro Grunewald), przedstawia zakątek przyrody w lesie Grunewald w okolicy Berlina. Wieczorny widok jeziora artysta podziwia z wąskiej ścieżki prowadzącej powyżej stromego brzegu. Ciemną taflę wody rozjaśnia wiatr marszczący jej powierzchnię oraz światła z siedzib ludzkich przenikające przez przerwy między drzewami. Wokół panuje cisza podkreślona przez gęstą zieleń wysokich sosen i krzewów żarnowca otaczającą jezioro. Nastroju samotności nie zakłóca żadna ludzka sylwetka. Jedynie te odległe światła wskazują, że w pobliżu, za sosnami, znajdują się domy eleganckiej dzielnicy Berlina Grunewald, w której bogaci mieszczanie budowali wille uciekając na łono przyrody od wielkomiejskiego zgiełku.

Odbitka wykonana została w technice akwaforty, w tonie zielonym, na cienkim papierze japońskim. Pochodzi z czasopisma poświęconego sztukom pięknym „Zeitschrift für bildende Kunst”. Wydana została w 1902 roku, w 37 tomie nowej serii. Kompozycja zatytułowana Waldsee była kilkakrotnie wznawiana. W 1915 roku została opublikowana przez wydawnictwo E.A. Seemanna w Lipsku. Dzieło jest jednym z najbardziej znanych pejzaży Waltera Leistikowa. Oprócz wersji graficznej powstała malarska – Leistikow w 1895 roku wykonał obraz olejny zatytułowany Grunewaldsee. Temat jezior w Grunewaldzie artysta podejmował wielokrotnie kładąc nacisk na różne elementy tego krajobrazu. Podobne ujęcie zastosował w obrazie Posępny dzień w Grünheide.

Walter Leistikow urodził się w Bydgoszczy w 1865, zmarł w 1908 roku w Schlachtensee pod Berlinem, gdzie mieszkał i pracował tworząc pełne nastroju pejzaże. Kształcił się w akademii sztuki w Berlinie, a potem prywatnie pod kierunkiem artystów Hermanna Eschkego i Hansa Gudego. Należał do awangardy artystycznej, którą na przełomie XIX/XX wieku tworzyli przedstawiciele kierunku zwanego secesją, względnie Jugendstilem. W 1899 roku został współzałożycielem stowarzyszenia artystów Secesja Berlińska. Należał też do Secesji Monachijskiej. Zajmował się ponadto pracą pedagogiczną, ucząc rysunku w Szkole Sztuki w Berlinie.

Ewa Gwiazdowska

magazyn